Mjödhamnen Mölska

Det har varit lite stiltje här på bloggen den senaste veckan, vilket för min del mest beror på att jag försöker spara så mycket pengar som möjligt till nästa vecka då det är både Sour & Bitter och Copenhagen Beer Celebration som ska besökas. Och det kommer bli dyrt. Samtidigt försöker jag lägga undan pengar till San Francisco-resan i sommar, så det blir mer eller mindre inga pengar alls över till något annat just nu.

Men som tur är så brukar det alltid finnas lite smått och gott i gömmorna här hemma som man kan ta fram, och idag tänkte jag ge mig på ett mjöd som jag beställde via Systembolagets nya tjänst när den drog igång. Eller ja, mjöd är inte en helt korrekt beskrivning utan detta är en mölska som förr i tiden var en lyxigare variant av öl. Som man kan läsa på Mjödhamnens hemsida så är den bryggd som en pale ale med pale ale- och karamellmalt samt Nya Zeeländsk Riwaka-aromhumle, men för att den ska bli lyxigare så tillsätter man honung som man annars har i mjöd. En korsning av ale och mjöd helt "enkelt". Det verkar i vilket fall som helst onekligen spännande! Om ni vill läsa mer om mölskan i sig, tillverkning och så vidare så kolla hemsidan jag nyss länkade, där finns massvis av information.



Mölskan är gyllene med en kompakt helvit skumkrona som försvinner ganska snabbt för att sedan lämna rester längst glaset.

Doften är kryddig med honung, gula äpplen, gula plommon, bär, kaffe, cognac och en hint av alkohol. Väldigt mysig och frisk doft!

Fyllig munkänsla, men ändå förvånansvärt lättdrucken. Även här spelar honungen första fiol, men de där gula äpplena återkommer ihop med mogna vindruvor, hallon, björnbär, trä och cognac. Torr och eldig finish. Jag måste säga att man verkligen har dolt alkoholen snyggt, de 11% som mölskan ska hålla märks inte av alls mer än precis i avslutet men där gör den sig väldigt bra. Det hade varit kul att prova fler sorters mölska, någon som känner till någon man kan köpa eller måste man helt enkelt ge sig på att brygga själv?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd