Früh Kölsch, Brekeriet och facebook!

Igår expanderade Kornmalt & Humlekottar när Gripen hoppade på tåget, och nu finns vi även på facebook! Klicka antingen på länken eller i rutan här till höger för att gilla oss, om du nu gör det förstås. På facebook kan du följa oss på ett annat sätt då där kommer vara mer frekvent aktivitet kring öl, pubar, nyheter och allt möjligt skitsnack. Det har funnits funderingar ett tag att skapa en facebooksida och efter mitt besök hos Brekeriet så gjorde jag slag i saken.

Och på tal om det så var jag och besökte bröderna Ek häromdagen, som av en händelse har en av sina högborgar bara några kvarter hemifrån mig. Där fick jag chansen att få prova en stor del av deras kommande och blivande öl. Hur var dom då? Ölen alltså, bröderna vet vi alla redan att dom är hur trevliga om helst. Ölen var, utan att säga för mycket, väldigt spännande! Brekeriet har något på gång som jag inte har sett hos något annat svenskt bryggeri, något helt nyskapande för den svenska bryggeriscenen. Mycket mer än så vill jag nog inte säga, men jag tycker att ni ska hålla ögon och öron öppna för dessa pågarna, för detta kommer bli bra.


Men de egenbryggda ölen är som sagt något som komma skall. Brekeriet sysslar även med import av öl från bland annat Abbaye de Rocs och Brasserie Thiriez, några olika sorters spännande cider och även denna ölen som jag fick med mig ett smakprov av hem.

Saxat från hemsidan;
"Kölsch är en speciell öltyp från Köln i Tyskland. Ölet är överjäst och efter jäsning kallagras det likt en lager. Früh Kölsch började bryggas i Köln för över 100 år sedan.

Ölet är ljust och kristallklart samt har doft av malt, humle och toner av fruktighet. Smaken är mjuk, elegant och välbalanserad med en lätt syrlighet och torr, ren eftersmak. 

 Cölner Hofbräu Früh startades 1904 av Peter Josef Früh, i lokaler med anslutning till Kölns domkyrka. Früh är ett av de så kallade "großen Drei", vilket innebär att det är ett av de tre största Kölschbryggerierna." 

Cölner Hofbräu Früh Kölsch!


Väldigt ljus öl som i upphällningsfasen nästan ser ut som flädersaft. Stor vit skumkrona.

Maltig, frisk och blommig doft med gräs, bokskog, örter och lite gummi.

Aah.. Tyskland. Mjuk och lite fylligare munkänsla än väntat. Först en stor och fin maltsötma som senare blir blommig och citrusaktig, och till sist övergår i gräs och örter. Lättdrucken törstsläckare inför sommaren, klockren vardagsöl. Kan tänka mig att den funkar riktigt bra ihop med grillat och pastasallad. Den kanske inte passar just nu när det mestadels är grått och kallt utomhus, men så fort värmen och solen tittar fram så kommer jag leva på denna ölen.

Betyg; 7/10

Kommentarer

Delreich sa…
Er facebook-sida är trasig*, liksom brekeriets.
Om ni har möjlighet, be bröderna fixa sin (och fixa er egen, givetvis).

* Kräver inloggat fb-konto == trasig
Kristopher sa…
Ska se om jag kan lösa det! Tack för att du uppmärksammat!
Hej Delreich,

Jag lyckas inte heller komma in på vår sida om jag inte är inloggad. Det tror jag beror på att vi har åldersgräns på sidan eftersom vi har alkoholrelaterad information där. Detta upptäckte jag då jag kunde komma in på sidor som inte är alkoholrelaterade.

Den enda lösningen jag ser är att du antingen skaffar ett Fb-konto, eller skriver ett argt mail till Facebook :)
Vi måste nämligen ha åldersgräns enligt Sveriges marknadsföringslagar.

Ha det fint!
Kristopher sa…
Ahaa, där ser man. Jag misstänkte att det kunde vara det då jag också har åldersgräns på min. Tack för det André!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd