Nørrebro Bryghus - en hyllning!

Som jag skrev häromdagen så tänkte jag göra ett eget inlägg om besöket på Nørrebro Bryghus eftersom jag tycker att det är ett så jävla bra ställe och bryggeri att det förtjänar en mer ingående rapport.

Jag har länge hållt Nørrebro som mitt favoritbryggeri i Danmark. Jag har faktiskt inte druckit någonting därifrån än som inte fallit mig i smaken, snarare tvärtom. Bara nu i helgen provade vi ett tiotal öl där och jag gav ingen av ölen lägre betyg än 7 av 10, det säger väl en hel del.



Det hela började med att vi trillade in vid 18-tiden efter att ha värmt upp på Fermentoren och Mikkeller Bar. Det var inte så jättemycket folk där just då dessutom så vi hittade ett bord nära baren. Vi går fram och ska beställa varsin öl när Kasper (med mäktiga titeln Ölambassadör) märkte att vi var svenskar och började snacka med oss. Han och Gripen hade haft lite mailkontakt tidigare i veckan så han visste att vi skulle komma. Lite småsnack först och sen tog vi varsin öl och satte oss ned.


Efter en stund kom Kasper bort och ville visa oss bryggeriet, det tackar man väl knappast nej till? Vi gick bort till bryggverket och de stora tankarna som stod längst ner i lokalen och Kasper berättade om deras verksamhet, öl och planer. Jag kan ibland ha något svårt för att förstå danska även om jag är skåning, men han pratade ändå så pass rent att jag förstod honom utan problem. 



Sedan händer något jävligt häftigt. Han berättar att dom har en öl som ligger och lagras på tre olika sorters vinfat, en öl som från början inte blev som dom tänkt sig, men istället för att hälla ut den så bestämde dom sig för att göra ett mjöd av den. Han går bort och häller upp ett glas som vi får smaka på chardonnaylagringen. Det var.. Kanske det godaste vi drack den kvällen. Kanske det godaste jag druckit i år, bortsett från en annan öl från Nørrebro vid namn Seven. Men så är jag ju en sucker för mjöd också. Syrligt och vinöst, samtidigt som det finns en grym honungssötma med vackert värmande alkohol. Jag hoppas att några flaskor letar sig till Sverige när den är klar, för jag måste ha tag på fler av denna gudomliga dryck.

 När vi stått här en stund och förundrat oss över de stora jästankarna, snackat öl och druckit öl, så gick vi tillbaka till bordet och beställde lite käk. Jag tog kvällens special som var en uppochnervänd shepherds pie ackompanjerat med en Ravnsborg Rød och de andra tog varsin burgare. Min paj var hur god som helst, köttet var tillagat till perfektion och gjorde sig väldigt bra till den humliga och söta ölen.


Vi satt kvar en stund och drack ett par öl till, bland annat hade man Little Knorky Ale och Lil Granja på fat, båda suveräna öl. Little Knorky har jag två flaskor av i skafferiet sen släppet i våras, ska bli kul som fan att öppna en sån snart! Lil Granja är en sweet stout som jag inte hade jättehöga förväntningar på tidigare, men kommer definitivt att köpa ett gäng av dom när dom släpps på Systembolaget den första Mars. Till slut plockade vi på oss ett par öl från kylen och gav oss vidare ut i kylan. 



Nørrebro Bryghus är ett fantastiskt ställe och alla som är någonlunda ölintresserade borde unna sig ett besök hit. Ölen är minst sagt toppklass, jättegod mat, suverän service, allt. Något jag tycker är kul med Nørrebro är att dom är lite utav en joker bland danska bryggerier. Ofta när folk ska nämna sina favoriter i Danmark så säger dom Mikkeller, Amager, Beer Here, To Öl och så vidare, och alla dom är grymma, men Nørrebro Bryghus är i min mening ännu bättre. Intressanta, innovativa, spännande och helt enkelt jävligt bra öl som håller absolut världsklass i mina ögon. Jag kommer definitivt att åka hit igen, antagligen rätt så snart.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd