Blindöl; rond 1

Blindprovningar är bra på många sätt. För det första så är det roligt och jävligt intressant att dricka en öl och se den för var den är, utan att ha sett vilken öl det egentligen rör sig om. Det blir lätt så att en öl blir lite bättre, eller sämre, beroende på hur etiketten ser ut och vetskapen om vilket bryggeri som gjort den.

För det andra så är det ett perfekt sätt att vidga sina kunskaper och referenspunkter när man sitter där och luktar, tänker, jämför och fan vet allt. Man hittar så mycket nya saker och får verkligen tänka och anstränga sig.

Och för det tredje så är det också ett bra tillfälle att dricka öl man inte hade druckit annars. Jag hade en öl jag knäckte som jag haft alldeles för länge för jag inte har vetat när jag ska öppna den.

Nåväl, nu till gårdagen. Vi hade fyra öl var som vi tänkte att det kunde vara kul att blinda varann på. Nu var det kanske inte helt optimalt då vi har en rätt så bra hum om vad den andra har hemma, men det kan vara både positivt och negativt. Fyra öl som sagt och jag tänkte dela upp kvällen i fyra delar/"ronder".

Först ut blev Gripens första öl som han blindade på mig. Det var en ljus skapelse med vitt skum, väldigt rund i både smak och doft. Mycket, mycket fruktig med rätt så små och ettriga kolsyrebubblor. Väldigt välhumlad utan att vara besk. Mycket fint balanserad. Min första tanke var att det var en saison med tanke på kolsyran och fruktigheten. Först tänkte jag på Saison Duport Dryhopped, även om jag inte har druckit den och den är antagligen inte alls såhär.. Och det var fel. Saison var också fel. Vad var det då?


En veteöl. Tack för den. Mikkeller/Jester King Drink in the Sunbelt. En verkligen o-typisk veteöl. Inget klassiskt som skumbanan och jäst utan mycket mer åt saisonhållet. Som sagt väldigt fruktig utan att vara besk. Riktigt bra öl.

Sen blindade jag herr Grip på en öl som jag vet att han inte druckit innan. En rosenröd öl som var syrlig utan att vara sur. Fruktig. Är det en amerikanare? Nej. Han satt en stund och sniffade och smakade och funderade men kom ganska snabbt fram till att det var Hantverksbryggeriet Alkemisten.


Här fungerade uteslutningsmetoden rätt så bra då han visste att jag hade en sådan här hemma, men annars hade det nog varit svårt att gissa.

1-0 till Gripen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Inkokta tomater á la Camilla Plum