Två öl här hemma

Igår slutade jag tidigt från jobbet så jag körde till Lund och hämtade upp Gripen för att ta ett par öl ihop. Planen från början var att åka till Köpenhamn och möta upp pappa Balder och galningarna från Mankerbeer, men det är inte direkt gratis att åka dit och Januari är, som för många andra, inte den månad då man vanligtvis lever i överflöd.

Som tur är så har vi iallafall lite öl hemma att suga i oss. Gripen tog med sig denna ölen som han köpte på Ölbutikken för ett par veckor sen.



Anchorage Love Buzz Saison. En amerikansk saison på 7% lagrad på Pinot Noir-fat. Jävligt snygg öl! Både flaskan, etiketten och själva ölen i sig. Orange vätska med helvitt, tjockt och grymt skum. Kryddig öl med mycket exotiska citrussmaker och lite karamell i bakgrunden. Den har en viss alkoholsmak som jag i början tyckte var helt missplacerad, men när jag suttit en stund med den så växte den verkligen på mig. Ju mer jag drack, desto mer välbalanserad och komplex blev ölen, hela tiden kom nya smaker fram. Mycket god öl!

Nu var det dags för mitt bidrag som är en öl jag köpte i somras på Ölbutikken. Vi har planerat flera gånger att öppna denna, men hela tiden skjutit upp det för ett bättre tillfälle. Det blev igår.


En amerikansk barley wine på 11% bryggd med vete. Från 2009 dessutom, såg vi i efterhand. Smuttynose Wheat Wine heter den iallafall och jävlar alltså, den var riktigt kraftfull! Väldigt klart och rosenrött öl med lite helvitt skum som försvinner rätt så fort utan att lämna några direkta spår efter sig. Kraftig och maltig med kola, torkade fikon och aprikoser, mörk sirap och en skarp alkoholton. Snällt av Gripen att vilja dela denna med mig för jag hade nog inte pallat dricka en hel bomber själv. Hur som helst så var denna också en grymt bra öl och jag tycker det är skönt att vi tog den så pass tidigt så att man kunde få ut så mycket som möjligt av den.

Efter detta tog vi tåget till Lund för mer öl. Hoppas att ni också hade en bra helg!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd