En lördag i Göteborg del 4 - Kvällens bästa öl och söndag

Nu har jag låtit er hållas tillräckligt länge. För den uppmärksamma så skymtar man även ölen på Dark Hops-bilden i förra inlägget.


Nørrebro Bryghus Seven Imperial Stout Niepoort Barrel 2008. Åh herregud. Jag saliverar bara jag tänker på den. 

Okej, vi tar det från början. Vi stod och hängde i baren för att se om vi kunde hitta något riktigt spännande. Det var rätt så dåligt upplyst så vi kunde bara skymta konturer av flaskor och etiketter, men jag tyckte mig kunna se en öl från Nørrebro Bryghus någonstans där i mörkret. Jag bad om att få titta på flaskan och mycket riktigt var det så. En imperial stout från 2008 lagrad på portvinsfat. Låter hur bra som helst.

Och ja, det var den. Redan när jag luktade på den kände jag hur kärleken bara strömmade inom mig. En sanslöst bra doft, len som sammet och så satans välbalanserad att det var löjligt. Portvin var naturligtvis mest utåt, men så mycket annat kom fram också, så som riktigt mörk choklad, russin och dadlar. Smaken? Gudomligt. Vi konstaterade båda två att detta antagligen var den bästa ölen vi druckit hittills i våra ölkarriärer.

Vi satt, som ni kanske förstår, med denna en rätt bra stund. Men all good things must come to an end och till slut var flaskan tom. Vi grät en skvätt och funderade på om vi skulle gå bort till Haket istället. Äh, vi sitter bra här tänkte vi och gick bort till baren och kikade vidare i mörkret. Där, på mellersta hyllan, näst längst ut, står en flaska av vad som såg ut att vara något från The Lost Abbey. Mycket riktigt. Serpents Stout. 2009. Ja tack. Vi var lite oroliga över hur den skulle stå sig mot Nørrebro'n, men den gjorde helt klart sitt jobb. Den var inte bättre, men den var riktigt jävla bra.


Den tyngsta imperial stouten jag druckit på ett bra tag och en häftig övergång från den ack så vackra Niepoorten till denna monsterstout. Stor och överväldigande samtidigt som den var mjuk och len. Perfekt munkänsla. Kaffe, choklad, vanilj, torkad frukt, farinsocker, alla de rätta sakerna en grym stout ska innehålla helt enkelt. Kvällens näst bästa öl och åter igen - fantastiskt bra.

Nu hade vi kunnat gå bort till Haket men som ni kanske förstår så började vi bli lite 'sömniga'. Det fick bli spårvagnen hem istället och Haket får det bli en annan gång. Jag tror att det ligger kvar där det är.

En god (nåja) natts sömn och sen hotellfrukost! M-mhm! Frukosten var också bra på hotellet, det var verkligen ett riktigt trevligt hotell! Vi kommer lätt att ta in där nästa gång vi åker till Göteborg. Efter frukosten var det dags för frukost nummer två, ni vet den där stärkande frukosten man tar för att orka med några timmar på Ullared på vägen hem?


Frukost har sällan smakat så bra. När denna var avslutad var det dags att bege sig hemåt. Jag körde naturligtvis inte själv utan överlät det till dom som inte drack giganter under gårdagen (och morgonen). Säkerheten först, alltid!

Summa summarum så var det en mycket trevlig lördag och Göteborg levererade! Hotellet var bra som sagt, pubarna var trevliga och ölen var suveräna. Det blev inget besök på varken Haket eller Tre Små Rum, men något får man väl ha att göra nästa gång? Tack till alla inblandade! Ni får en bild till.

Kommentarer

Obalanserad sa…
Serpent's, yum! Blir verkligen sugen på den nu.. Mmm.. Men vettefan vilken årgång min va..

Jag ogillar att du dissade Annas red ale. Fan, nu blir det ut och göra upp som män, igen, tror jag! ;)

Som vanligt riktigt trevlig resehistoria! :)
Kristopher sa…
Serpents var verkligen fantastiskt bra!

Haha, känns som att jag borde ge Annas en chans till! Den var verkligen tråkig och luktade avlopp, så jag antar att det var en dålig flaska/batch. Lovar att prova igen!

Och tack! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd