Stillwater Artisanal Ales Import Series Vol. 1 & 2

Efter att i helgen ha blivit helt lyrisk över Jolly Pumpkin Baudelaire iO Saison letade jag lite i skafferiet efter något mer spännande, gärna i saison-väg. Utöver de Fantôme jag har stående (som jag är jävligt sugen på för övrigt..) så hittar jag två öl från Stillwater Artisanal Ales. Efter att ha druckit deras riktigt trevliga Cellar Door (8/10) på ölmässan i Köpenhamn i våras tycker jag nu att det är dags att ge mig på de två från Import-serien jag köpte på Ölbutikken i somras. 

Först ut är den första i serien som är en, enligt flaskan, belgian saison ale på 7,2%. Import Series Vol. 1 - Of Love and Regret!


Även denna har häftig etikett.. Jänkarna kan det där med design. Ölet i sig är gyllene/orange grumligt med en stor, stor vit och porös skumkrona med massor av bubblor, stora som små. När jag häller i det sista blir det snygga "moln" i det orangea ölet.



Rund och trevlig doft med päron, vindruvor, jäst, kamomill och lavendel. 

Smaken är lite stickig men ändå len och blommig. Härlig kolsyra. Jäst, citronskal, lavendel, ingefära, peppar, lite rosmarin och andra örter. Rätt så komplex tycker jag, men ändå lättdrucken! Gott, gott, gott! 

Betyg; 7,5/10

Nästa öl är nästa öl ur samma serie. En mörk saison på 8%. Passande nu när det börjar mörka till ordentligt i regnmolnen.. Import Series Vol. 2 - A Saison Darkly!



Ölet är kolsvart med en beige krämig skumkrona som försvinner rätt så fort. Det ser mer ut som en porter än en saison.

Även lukten påminner mer om en porter. Russin och choklad som ger en tung doft, samtidigt som citrus, nypon, peppar och blommor ger en lättare ton till hela kalaset. Udda!

Även smaken bjuder på blandad upplevelse. Lätt och fruktig kropp med choklad och rostad malt, jäst, plommon och citrus. Helt klart en trevlig öl, men den är också märklig. Jag vet inte riktigt om jag skulle vilja lägga den i saisonkategorin, men å andra sidan har jag aldrig druckit någon mörk saison tidigare. I vilket fall som helst så tycker jag ändå att den är rätt god och lättdrucken, även om den inte är det godaste jag druckit. Kul att ha testat iallafall!

Betyg; 7/10

Jag hade liiiiite högre förväntningar, även om båda ölen var schyssta. Den första var godast hittills. Nu ska jag bara ha tag på resterande tre..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd