Jolly Pumpkin Artisanal Ales Baudelaire iO Saison

Idag dricker vi saison! En ölstil som verkligen växer på mig hela tiden. Jag har inte druckit så många än, men jag har samlat på mig några nu över en tid och jag ser fram emot att testa varenda en. Den jag har varit mest taggad på nu ett tag var jag bara tvungen att ta idag.. En saison från amerikanska Jolly Pumpkin Artisanal Ales på 6,8% döpt efter den franska poeten Charles Pierre Baudelaire. Smaksatt med nypon, rosenblad och hibiskus. Hur jävla spännande låter inte det?!

Den är en av två öl ur Baudelaire-serien (kan man kalla det serie när det bara är två?) ihop den andra som heter Ale Absurd Rye Tripple-Ale. Men den har jag inte fått tag på. Än.

En, enligt mig, oerhört snygg etikett som på baksidan säger;  
“Let’s face it. Beer is an art form that excites our sense and stirs our imagination. This truth gave Jolly Pumpkin an idea. We’d create a limited series of beers by throwing caution to the wind and following our creative muse no matter where it leads. This is how we discovered Baudelaire Beer. A romantic world, dimly lit by distant memory, yet alive and inspiring to us to pursue beauty at any cost. In the world of Baudelaire, label and beer come together in character and taste, influencing the drinker to take upon the spirit of creativity and thin the veil between life and art. Let the muse guide you. 
‘A breath of air from the wings of madness.’ – Charles Baudelaire.”

Jolly Pumpkin Artisanal Ales Baudelaire iO Saison!



Så jävla snygg etikett! Men ölen är också vacker, förstås. När jag först öppnar korken kommer massa rök för att sen följas av massivt skum som bara väller ut. Efter en stående stund i vasken lugnar den ner sig och följer med ut på balkongen. 

Ölet är mörkt rosenrött/halvbrunt/persikofärgat/svårt att förklara, ni ser ju bilden om inte annat. Ljust och tjockt rosa/beige skum som hänger kvar rätt länge och lämnar vackra "lacings" på glaset.


I botten hittar vi små ljusa jästfällningar som bara ligger och myser.


Kolla färgen! Så grym! 

Ölen har en fyllig doft som luktar riktigt friskt, blommigt och gott! Rosor, hibiskus, persika, nypon, citron och rosévin.

Mycket trevlig munkänsla när jag dricker, detta är ett mycket fint balanserad öl. Hibiskus, stenfrukter, nypon, rosévin, rosor. Lite citrus och svartpeppar tittar också fram. Oerhört trevlig öl! En av de bästa saisons jag druckit, kanske den bästa!

Betyg; 9,5/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd