Berlinweekend del 3; Max, Moritz och döner!

Efter en shoppingrunda och lite yrande i stan var det dags för mer öl! Efter lite dividerande hamnade vi till slut på det värdshuset Max unt Moritz som ligger på Oranienstrasse precis vid Moritzplatz. 


Max unt Moritz är ett charmigt gammalt värdshus byggt 1902 med 3-4 husöl åt gången som varierar efter säsong. I vanligt tyskt manér så är det pilsner, veteöl, och så vidare som gäller. Helt okej öl, men det är inte ölen man går hit för utan för stämningen. Hela stället känns så jävla tyskt på något sätt. Tydligen så ska maten vara rikigt schysst också men vi käkade inte här under denna helgen, det får bli nästa gång. 




Jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga än att jag tycker att ni borde gå förbi och ta ett par öl om ni är i Berlin. Kul kuriosa är att värdshuset är döpt efter pojkarna Max och Moritz som bara sprang runt och hittade på jävelskap, vilket också finns illustrerat på sju tavlor som finns upphängda runt om i matsalarna. 

Nu var det dags att börja bege sig upp mot hotellet, dock kurrade det lite i magen och vad är det man ska äta när man är i Berlin om inte en riktig dönerkebab. Dom tyska turkarna är kända för att göra världens bästa döner och jag är inte sen att hålla med. 



Hela Berlin kryllar av ställen som serverar döner dessutom så det är inte särskilt svårt att hitta. Vi hade ett litet hål i väggen bara några kvarter ifrån vårt hotell så det fick bli där. Vägg i vägg med detta ligger för övrigt Stadler Café som också är ett riktigt schysst ställe att dricka öl på. 

Jag fick tyvärr inga bilder därifrån men liksom dom andra ställena så är det en handfull öl som serveras, dock liknar det här cafét inget annat vi var på under hela helgen. Litet, ganska trångt, lite industriell inredning med jazz i bakgrunden och snubben bakom bardisken hade spikhalsband och skinnbyxor. Hur coolt som helst.

Här efter var det dags att gå upp och däcka på hotellet.


Ja, ölen fick jag ha med mig själv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd