Berlinweekend del 1; Torsdag kväll

För några veckor sedan började det verkligen kännas av att jag inte haft något ordentlig semester i sommar. Efter bröllopet var jag och frugan lediga två veckor där vi hann med en roadtrip genom Sverige och nästan en veckas vistelse i Barcelona, men det är mycket som ska hinnas med så någon avslappning blev det inte tal av. Och med tanke på att min fru också haft fullt upp hela sommaren så kände vi att det var dags för en weekend. Vi började diskutera lite grann om var man kan åka och kom till slut fram till att vi kör ner till Berlin, det var ändå ett par år sedan vi var där sist.

Hemifrån oss som bor utanför Lund tar det ungefär åtta timmar att köra ner. Två och en halv timme till danska Rödby, typ en timme med båten till Puttgarden och sen nästan fyra timmar i Tyskland innan man når den tyska huvudstaden, plus lite tid för fika- och toalettpauser.

Sagt och gjort, torsdagen för snart två veckor sedan satte vi oss i bilen och rullade söderut. Vädret var strålande för bilkörning, soligt och runt 15 grader, och vi var framme innan vi visste ordet av. Incheckning på hotell Georghof i Friedrichshain (bra hotell med schysst läge om man gillar att hänga i Friedrichshain och Kreuzberg, cykeluthyrning runt hörnet, rekommenderas) var klart innan 17.00 och vi begav oss ut för ett par öl och en bit mat. 

Första stoppet för denna weekend blev bryggpuben Hops & Barley som ligger i Friedrichshain bara ett par kvarter från vårt hotell. Vi har varit här tidigare och jag gillar denna bryggpuben, även om jag mindes ölen som bättre. Denna torsdagskväll fanns det en pilsner, en weissbier, en dunkel och en vienna lager som heter Bernstein på kranarna. Jag tog Bernstein'en och frugan en weiss, sen slog vi oss ned på den lilla uteserveringen. 


Ölen är billig som på dom flesta ställena i Berlin, mellan 2½ och 3 euro kostar fatölen per glas (halvliter that is), betydligt billigare än i Sverige. Som sagt så var ölen inte så bra som jag mindes den, det kan väl ha varit dagsformen eller nåt, vad vet jag, men jag tycker ändå att man bör besöka Hops & Barley när man är i Berlin för det är ett skönt ställe.


Ett par öl här sen traskade vi vidare ner till Kreuzberg för att få lite mat i oss. När vi har varit i Berlin tidigare så har vi sovit på ett vandrarhem som heter 36 Rooms och ligger mitt på Kreuzberg. Det funkar om man reser själv eller inte bryr sig om att sova i dorms, dock har vi tagit riktigt hotell denna gången. 

Varför nämner jag detta nu då? Jo, för att tvärs över Wienerstrasse finns ett ställe som heter Tiki Heart, en riktigt schysst bar med tiki-inredning och butik i källaren. Butiken är för kitschig för min smak men om du gillar rockabilly och klysch-punk så bör du ta en titt.. Men nu fokuserar vi på baren.

Dom har inget vidare ölutbud men dom har såå jävla fina burgare, och dom blandar riktigt goda cocktails. En bisonburgare för mig och en vego-burgare med getost för frugan, Singapore Sling i glaset och Social Distortion, Stiff Little Fingers och Cock Sparrer i högtalarna så började sinnesron infinna sig. Väl värt att veta är också att dom har wi-fi, vilket många tyska ställen inte har. 


Vi satt kvar här någon timme och drack fler drinkar innan vi gick inom en jourbutik för att handla chips och ett par öl, sedan en taxi tillbaka till hotellet. Klockan var inte särskilt mycket men efter att ha varit uppe tidigt och spenderat åtta timmar i en bil blir man lätt lite sliten.. Och med två dagar till framför sig var det bäst att hålla sig i skinnet!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd