Nectar Ales Black Xantus

En öl som legat på min 'bucket list' sen en rätt lång tid tillbaka är Nectar Ales Black Xantus. Det är en bourbonlagrad imperial stout där man tillsatt fair trade-kaffe. Jag är egentligen inget större fan av imperial stouts (klart jag tycker att det kan vara fantastiskt gott, men det finns annat jag föredrar helt enkelt) men av någon anledning så har denna ölen satt sig på min näthinna och vägrat släppa taget. Jag tror att jag såg den för första gången på någon ölblogg för något år sedan, men jag minns fan inte exakt var.. Men sen har den suttit där.

Därför var detta naturligtvis då en öl som jag eftersökte under resan till San Francisco tidigare i sommar då Nectar Ales vid den tidpunkten ägdes av Firestone Walker och därför borde finnas i Kaliforniens större ölbutiker.. Och det fanns den! Jag hittade min flaska lite undangömd på Healthy Spirits och köpet var givet. Och förra helgen intogs den ihop med Balder och Grip.

Som en liten side note kan jag även berätta att Nectar Ales inte längre ägs av Firestone Walker. Hela historien är lite (ganska mycket) förkortat så att Nectar Ales grundades 1987 av Humboldt Brewing Company och var sitt eget ända fram till 2003 då man kände att man inte längre kunde möta upp efterfrågan.. Dom kontaktade Firestone Walker som sedan köpte upp Nectar Ales år 2005, där dom nu har haft sitt bryggande tills för ungefär två månader sen när det bestämdes att dom skulle säljas till Total Beverage Solution i Mt. Pleasant, South Carolina. Frågan är om den kommer vara lika lättillgänglig i Kalifornien efter detta.. Det får tiden utvisa helt enkelt!

Nåväl, nog om detta. Saxat från hemsidan;
"Black Xantus (pronounced Zantis) is truly a unique bird. An Imperial Stout aged in American oak barrels, infused with fresh organic/ fair-trade coffee from our local coffee roaster, Jobella Coffee Roasters. This special, limited release beer bursts with bourbon and espresso aromas leading into chocolate and black cherry flavor. It’s 11% ABV is softened by time in barrels which also contributes to the beer’s appeal. We are very proud of this new addition to the Nectar Ales family."


I glaset finner vi en nästan kolsvart vätska, mot ljuset är den mörkt, mörkt, mörkt rödbrun, men det är inte mycket som tränger genom. Lite mörkbrunt skum bildas men försvinner ganska snabbt igen.

Doften är helt fantastisk. Enorma mängder rostat kaffe, men också snygga toner av vanilj, farinsocker, russin, ekträ och torkad frukt. Väldigt fylligt, föga oväntat.

Vid första sippen så exploderar smakerna i munnen! Även här stora mängder kaffe, men också väldigt mörk choklad, ekfat, vanilj, mörk sirap, dadlar, torkade fikon och värmande alkohol på slutet. Grym balans mellan bittert och sött. Munkänslan är riktigt vackert fyllig och kolsyran sticker lite lätt på tungan. Lite eldig men väldigt behaglig finish.

Tja, vad ska man säga? En riktigt grym öl som jag är glad att jag fått prova, men ledsen för att jag inte köpte fler av! Jag är som sagt ingen imperial stout-fanatiker, men ibland hittar man helt enkelt fullträffar som gör att man inte kan låta bli att älska stilen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd