Monks Café Uniqum Blend No. 1

Monks är en liten kedja med krogar i Stockholm som fokuserar på öl. Jag tror att många av er som läser ölbloggar antagligen redan har lite koll på vilka dom är, annars finns det mer information här. Det finns fem pubar och två av dom är även bryggerier/bryggpubar som jag har förstått det, och ibland ger dom sig även på att släppa öl på Systembolagets specialsläpp. Jag har endast besök en av deras pubar (som jag gillade, blir förhoppningsvis någon till om två veckor i samband med SBWF) och druckit en av deras öl, men det ska det bli ändring på!

Monks Café Uniqum Blend No. 1 är en blend på 89,55% av deras egen Monks Victoria Imperial Stout, 9,95% Goose Island Bourbon County Stout och 0,5% Mackmyra Speical 06. Den finns att beställa via det lokala beställningssortimentet och ja, varför inte liksom? 55 spänn för en blend med den ack så fantastiska Bourbon County Stout är i min mening helt klart värt att prova.


Ur flaskan rinner en mörkt, mörkt, mörkt brun vätska som blir kolsvart i glaset. Lite espressobrunt skum bildas för att försvinna ganska snabbt igen.

Doften bjuder på en hel del bourbon. Jag har aldrig provat Monks Victoria för sig själv så jag vet inte hur den är, men denna ölen påminner rätt mycket om Bourbon County Stout i doften. Vanilj, ekfat, blött trä, gul curry (?!), farinsocker och lite rök.

Munkänslan är lite stickig av små kolsyrebubblor. Inte så len som jag väntade mig, men inte heller sträv eller störande. Ganska grov bitterhet med en hel del bourbon här med. Vaniljen är även här framträdande, men också kakaopulver, kallt kaffe, mörk sirap, banan och en rätt så grov efterbeska som ligger kvar länge i munnen. Alkoholhalten ligger på 10,4% och värmer bra i halsen och munhåla en stund efter sista klunken.

Jag tycker att detta var ett riktigt roligt experiment, och ett riktigt bra sådant! Nog för att det "bara" är en blend, och att den kanske inte är i samma division som de amerikanska imperial stouts jag provat, men den är helt klart över dom svenska. Sen om det är för att det är en (ganska liten) del Bourbon County Stout i den eller inte låter jag vara osagt, jag vill prova Victoria för sig innan jag ger ett omdöme kring det. Riktigt trevlig öl iallafall, väl värd sina 55 riksdaler! Bra jobbat Monks!

Kommentarer

Axel sa…
Drack den igår. Den där vassa kolsyran snurra jag bort rätt snabbt. Då kom en fyllighet fram som verkligen lyfte ölet. Väldigt god i mitt tycke!
Kristopher sa…
Håller med, mycket trevlig öl! En av dom bästa i sin kategori i Sverige tycker jag.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd