Korvfylld kyckling

Att fylla mat med annan mat är gamla nyheter och något vi alla gjort massvis med gånger. Fylla grönsaker med kött, kött med frukt, och så vidare. När det gäller kyckling så är ju klassikern att fylla med någon sorts ost, exempelvis någon blå-/grönmögel och sen linda bacon eller liknande runt. Och nog för att det är gött, framförallt när det är smakrik ost, men för ett tag sen läste jag något recept och såg vägen mot himmelriket. 

Exakt vilket recept jag läste kommer jag inte ihåg, men jag vet att personen/geniet i fråga fyllde sin kyckling med färsk chorizo.. Jag provade, och var helt fångad. Detta är väl antagligen inget nytt för många av er ändå, men jag hade aldrig tänkt på det och ja. Succén var ett faktum. Korven som innehöll en hel del fett och var mycket smakrik gjorde kycklingen så oerhört saftig och god att jag var tvungen att göra det igen. Och igen. Och igen.


Och ikväll gjorde jag det igen. Jag har oftast använt chorizo eller puszta till detta, men jag hade av en händelse en ring chistorras hemma och tänkte att eftersom chistorras är så makalöst gott i sig så borde det ju bara bli ännu bättre i kycklingen. 

Sagt och gjort.. Och visst blev det matporr av det hela. Väldigt enkel rätt att göra också dessutom. Skär ett snitt i kycklingfilén, in med något fet och kryddig korv (färsk korv ska det naturligtvis vara, inte "grillkorvar"), linda bacon runt, stek tills det finns yta och sen in i ugnen på 200 grader tills kycklingen är klar. Jag har inte ens kryddat med tanke på att korven har både vitlök, paprika och peppar i sig och baconet är så pass salt som det är, men man kan ju ösa på vilka kryddor man vill om man det.

Chistorras köpte jag på Korvhuset i Malmö, som även finns i Lund, men det borde gå att få tag på i diverse saluhallar runt om i landet. Så glöm osten och proppa fågeln med korv istället - det är den värd. Servera med vad du vill. Jag stekte lite potatis med örter, vitlök och rödvin och hade lite mango chutney och sallad till. Nu vet du vad du ska äta imorgon!

Kommentarer

Anonym sa…
Låter gött, frågan är nu, vad drack du till?

MickeW

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd