Rotolo med spenat, ricotta och butternutpumpa

Vegetarisk mat är något som jag lagar alldeles för sällan. Jag och frugan försöker ha det så ofta som möjligt, men det är ganska svårt att hitta bra recept. Ibland blir det bara en gång, ibland blir det två eller tre dagar, och ibland inte alls. Därför blev jag väldigt glad när jag fann det här receptet på ett av Jamie Olivers många program som brukar visas på kanal 7. Här är grundreceptet, jag gjorde ett par ändringar på vägen.


Börja med att lägga en butternutpumpa i ugnen, 180 grader varmt. Dom brukar väga runt 1 kg och då tar det ungefär två timmar för den att bli perfekt mjuk. Vänd den ett par gånger när den bakas. Under tiden den ligger där inne så kan du chilla med en öl på balkongen en stund, och när det gått två timmar så tar du ut den och låter svalna lite.


Hacka en handfull klyftor vitlök och örter, bladpersilja och oregano passar fint. Stek i olivolja tills vitlöken blivit mjuk och häll på ca 700 gram ekologiska passerade tomater. Låt koka upp och sänk värmen så det bubblar lite lätt. Samtidigt hackar du en rödlök och steker mjuk i olivolja, och när den börjat mjukna så öser du i runt 500 gram frusen spenat som du låter tina och bli tillagad i stekjärnet. 

Vid denna tidpunkten har pumpan hunnit svalna, så då skalar du den och tar bort kärnhuset, vi ska bara ha fruktkött kvar. Köttet krossar du med en gaffel, det ska se ut som rotmos när det är klart. Salta och peppra alltihop.


När detta är gjort tar du fram färska lasagneplattor. Om man tycker att dom är för hårda så kan man koka dom typ 30 sekunder, men jag struntade i det. Lägg ut en platta på en skärbräda eller arbetsbänk, sen lägger du en stor matsked spenat/lök, en stor matsked pumpa och lite ricotta


Rulla ihop plattan, dela på mitten så vi får två "rör", och ställ på högkant i tomatsåsen. Detta gör du tills din ugnsform är full eller tills din pasta är slut, sen river du på rejält med parmesan och ställer in alltihop i ugnen i runt 40 minuter, tills pastan är mjuk helt enkelt.


Som sagt så lagar jag för lite vegetarisk mat, främst för att det är svårt att hitta recept, men detta kommer jag definitivt att göra igen. Riktigt jäkla gott och inte allför avancerat att göra, om än lite kladdigt. Jamies recept säger fetaost men jag tycker att ricotta passar bättre med spenat än vad feta gör, plus att ricotta blir inte lika salt som fetaost. Butternutpumpan är söt och mjuk och gör sig perfekt med pastasåsen. Ett måste för alla att prova!

Kommentarer

Förslag på passande dryck till den mycket inbjudande maträtt?!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd