Mikkeller X Kolsvart Lakrits IPA

I höstas när jag och frugan var i Köpenhamn för att titta på Bob Dylan så svängde vi förbi Mikkeller Bar på Viktoriagade på vägen hem. I vanlig ordning fanns där ett gäng riktigt kul öl, men dom som fångade mitt intresse allra mest var två stycken single hop IPAs med lakrits. 

En var med Simcore och en var med Citra, och även om jag inte minns dom stora skillnaderna med dom (utöver att det var mer kattpiss i Simcoe så klart) så minns jag att jag tyckte dom var grymt balanserade. Det var liksom först en vanlig single hop IPA och med allt vad det innebär, och sen en riktigt snyggt integrerad lakritston på slutet. Den tog inte över utan kom bara in och kompletterade hela ölet.

Så nu när jag var i Köpenhamn förra veckan och svängde förbi Mikkeller & Friends så kunde jag helt enkelt inte låta bli att plocka en flaska av Mikkeller X Kolsvart Lakrits IPA, ölen som jag fick berättat för mig är produkten av dom två experimentöl jag provade i höstas. Mina förväntningar var minst sagt höga, och i lördags satte jag mig på balkongen för första gången i år och provade ölen.


Färgen är djupt bärnstensfärgad med ljust, lite smutsfärgat beige skum som lämnar snygga lacings.

Doften är tropisk med honung, citronskal, viol, peppar och lite lakrits. Inte så humlig som dom jag provade i höstas utan mer fokus på lakritsen, även om det inte tar över. Lite mango och sedvanlig grapefrukt kommer också förbi.

Munkänslan är som sig bör i den här sortens öl, ganska mjuk till medium. Smaken är förhållandevis söt med mer tropisk frukt, honung, citronskal och så klart lakrits, fortfarande mest i bakgrunden. Avslutet är kort och ganska beskt, men det har inte alls den snygga lakritstonen som jag fick i höstas.

Lite besviken är jag allt, med tanke på hur uppspelt jag var när jag provade dom där single hop'sen så var kanske mina förväntningar lite för höga för den här ölen. Om du ser den på krogen eller i någon butik så föreslår jag att du provar den, mest för att det är lakrits i en IPA, hur ofta ser man det? Men ha inte för höga förväntningar. Det är en stabil öl, men inte så mycket mer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd