Rågwhiskey: Willett Rye Single Barrel 5yo

Det var längesen jag recenserade whiskey nu fick jag höra häromdagen, och med tanke på att jag införskaffar en hel del ny whiskey rätt så ofta så är det väl inte mer än rätt att jag recenserar lite av den då och då också.. Så idag går vi in på en av mina favoriter när det kommer till råg.

Den här flaskan köpte jag i Berlin i höstas och är en femårig rågwhiskey, den européiska bottlingen. Den "vanliga" Willett Rye är fyraårig och brukar inte vara så svår att få tag på (och framförallt rätt så prisvärd i USA, runt $40, en aning dyrare i Sverige/Europa), jag har själv en flaska av den ståendes här hemma för vidare bruk.  Ytterligare finns det en mängd olika årgångar på dom, från 3 år upp till 25, vissa av dom mer rare än andra. 

Dock är det femåringen vi ska prata om idag. Detta en single barrel whiskey, vilket på svenska betyder att den kommer från enbart en tunna. Det kan vara lite gamble att köpa en sån här whiskey om man inte gjort efterforskningar före, men det är väl lite det som är charmen med det hela. Det är nämligen så att det kan skilja en hel del mellan tunnorna, vilket väl inte är helt konstigt, och får man tag på en tunna som är mindre bra så är det förstås inte lika tillfredsställande.. Så då får man börja ha koll på batch nummer, vad som tappats när och så vidare, och då blir det rejält nördigt. Och nej, jag är inte riktigt där än, men det kommer väl så småningom. Men men, nu till recensionen!



Whiskeyn är snyggt rödbrun, tänk körsbärsträ.

Doften är kraftig, det är 55% ABV / 110 proof så man får vara försiktig när man sätter näsan till. Jag brukar ha en isbit i men idag skippar vi det och ser hur mycket man kan få ut av whiskey när den nästan är rumstempererad. Det är kryddigt med nejlika, muskot, kakao, honung och sura körsbär.

Smaken är mjuk, riktigt mjuk. Även här mycket kryddigt, men också söta smaker som sirap och choklad. Lite blandade nötter och mörk kakao kommer också förbi. Smakerna kommer liksom i vågor, och den är helt klart lättdrucken för att vara så pass stark, och framförallt så har den en rätt så enkel komplexitet.. Jag vet, det låter motsägelsefullt men det är det enda sättet jag kan beskriva det på.

Avslutet är mycket hett och bjuder även här på kakaobönor, nötter och sirap men också en del eucalyptus. Mycket välbalanserat, komplext och riktigt gott. Min flaska är snart slut men innan jag avslutar den helt så måste jag ta mig tid att prova den mot fyraåringen och se hur stor skillnad det är egentligen. 

För den som vill köpa whiskey från Willett så tar GN Spirits in deras grejer.

Kommentarer

Kul med rågbourbon recension! Har du några rågbourbon som är hyfsat enkla att få tag på som du kan rekommendera?
Kristopher sa…
Det finns ett par bra rågwhiskeys i beställningssortimentet på Systembolaget, från High West bland annat!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd