Hoppin Frog Gangster Frog

Det var längesen jag köpte något av Hoppin Frog. Det är ett bryggeri som liksom har hamnat lite i skymundan för allt annat som kommer hit, iallafall för min del. Jag vet att dom gör stabil öl, men ändå har det varit annat som varit mer intressant av någon anledning och eftersom jag tyvärr inte bajsar pengar så har jag fått välja bort vissa till förmån för andra. Men det är väl sånt som händer antar jag, det är fler bryggerier som har hamnat i det facket och med allra största säkerhet kommer det hända med ytterligare fler.

Men nu när jag var inom en snabbis på Mikkeller & Friends i helgen så gick jag där och plockade på mig lite Mikkeller och Kernel i lugn och ro, tills jag såg lite nya öl från just Hoppin Frog. Dom flesta hade jag redan provat men där var en flaska som såg helt sprillans ny ut. I skrivande stund har den 40 ratings på ratebeer.com vilket väl får ses som en ganska ny öl.

En IPA på 7,5% känns ju dessutom som ett klockrent val när den svenska högsommaren befinner sig i sitt esse. Jag vet ju också att Hoppin Frog är duktiga på just humliga öl, både Hop Dam, Mean Manalishi och Hoppin to Heaven är ju grymt bra alla tre exempelvis! Dessa fyra (inklusive Gangster Frog då alltså) finns för övrigt att privatimportera styckvis hos våra vänner på Brill & Co just nu, skynda fynda!

Saxat från hemsidan;
"Crisp and satisfying American I.P.A. with a skillfully assertive American hop aroma & flavor. Bright spicy citrus hop character up front, with a distinct orange & tropical fruit hop bouquet to add a welcome complexity & strike the perfect balance. It’s all about the hops with Gangster Frog I.P.A.


Ölen är grumlig och bärnstensfärgad, drar åt morotsjuice när man håller den mot ljuset. Skummet är helt vitt och försvinner ganska fort.

I näsan sprudlar det av kåda, karamell, svartpeppar, örter, rädisor och avslutningsvis blött gräs. Doften är ganska endimensionell och söt, men det är väldigt fräsch ändå trots sötman som ibland gör öl lite sunkigare än vad dom borde vara.

Smaken är ganska maltig och söt även den och bjuder på nyklippt gräs, kåda, peppar och grapefrukt. Betänk att det verkligen är kåda jag menar och inte tallskog i sig, klibbigt och träigt, liksom. Torr avslutning.

Jag vill inte påstå att jag kan hur en IPA ska smaka enligt konstens alla regler, men jag vill påstå att det här är en riktigt bra östkust-IPA. Maltig, mycket karamell och ganska torr. Inte alls så humlig som västkust-IPAs är utan mer fokus på söt malt och tyngre smaker som kåda och peppar. Riktigt härlig öl som jag inte heller tror behöver vara superfärsk för att kunna njutas av. Mitt förslag till er är att om ni inte har nära till Köpenhamn så lägger ni genast en privatimport hos Brill & Co på den här ölen.. Och när ni ändå håller på så ta Hop Dam, Mean Manalishi och Hoppin to Heaven också. Ni kommer inte att bli besvikna.

Jävligt god till burgare dessutom.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd