Mjödmåndag: B. Nektar Cherry Chipotle

Dagens mjöd är sist ut i B. Nektar-racet, det vill säga den sista flaskan av dom sex jag bytte till mig för en tid sedan. Efter denna mjödmåndagen så kommer det kanske att bli lite tunt med inlägg dom kommande två, tre veckorna då det är bröllop, semester och utlandsresa som hägrar. Men på facebooksidan kommer det naturligtvis vara lika mycket skitsnack som vanligt!  

Men nu går vi till mjödet! Smaksatt med körsbär och chipotle är detta ett av dom mjöden som jag har varit mest nyfiken på av allihop från B.Nektar. Jag tog med det ner till Balder för ett par helger sedan och provade där ihop med honom, Mange och Ronny. 

Saxat från ratebeer;
"The sweet matches the heat in this brilliant wine with a kick. We started with Michigan wildflower honey and a ton of Michigan cherry juice. Once fermented, we added a lion’s share of red chipotle peppers to give it a smokey character and medium spice level. A fantastic wine for dessert. Try pairing this with rich chocolate cake."


Mörkt rubinröd vätska nästan helt utan skum, det lilla som finns är helt vitt. 

Doften domineras av körsbär och lite örter, lite sötma av honungen och även lite toner från chipotlen.. Ytterst lite rök, och sen en doft som liksom påminner om övermogen chili, typ. Men absolut mest körsbär. 

Även smaken handlar mest om körsbär, även om förekommer en del andra röda bär som lingon och röda vinbär. En hel del syra, ganska örtigt och en riktigt rejäl hetta i eftersmaken. Jag tycker inte det är äckligt, men jag kommer inte riktigt överens med den här.. Körsbären och syran funkar kanon, men själva chilihettan är inte så passande tycker jag. Väldigt, väldigt udda. Lite lustigt att den är bland dom högst rejtade mjöden från B. Nektar faktiskt, alla dom andra jag provat därifrån har varit bättre. 

Detta var som sagt det sista av dom sex mjöd jag bytte till mig av B. Nektar och det har varit över lag väldigt hög kvalitet, och naturligtvis är jag väldigt sugen på att byta till mig fler! Men just får det vila lite så blickar vi istället framåt mot Kuhnhenn-paketet som bör landa inom några veckor, och så ska jag beställa lite gott och blandat från Mjödhamnen också tänkte jag. Men det tar vi när det kommer!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd