Tre öl som släpps imorgon

Igår fick jag ett paket levererat till mig med tre öl från Galatea som släpps imorgon i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget. En pale ale och två IPAs innehöll det och passade perfekt då jag kände mig jävligt sugen på lite humle. 

Galatea som alltid varit väldigt stabila och tagit in ganska traditionell öl jobbar just nu för fullt att expandera och ta in massvis av nya bryggerier. Sedan tidigare känner vi till alla dom nya, grymma britterna dom introducerat oss för som Summer Wine, Moor, Redchurch och Thornbridge till exempel. Nu har det dessutom även börjat trilla in lite amerikanska bryggerier också så som Lagunitas och Ballast Point (om vi lyckas få hit färsk Sculpin så behöver vi knappt någon annan IPA i det här landet). 

Oh well, ölen som fanns i paketet igår var Lagunitas New Dogtown Pale Ale, Thorbridge Jaipur och Epic Armageddon IPA. En amerikanare, en britt och en nya zeeländare, med andra ord. Här följer några snabba utlåtanden kring alla tre..


Lagunitas New Dogtown: Gyllene öl med vit fluffig skumkrona. Doften är fruktig och mild. Tallskog, kåda, lite parfymerat. Enkla smaker och balanserad beska, smaken följer doften ganska exakt. Inget revolutionerande men likväl en bra öl.

Thorbridge Jaipur: Gyllene öl med stort skum som hänger kvar länge. Mycket fruktig doft med honungsmelon, pomelo, mango, gräs och spannmål. Smaken är snäll men väldigt bra balanserad. Gräs, mango, apelsinskal. Lättdrucken och smakrik. Riktigt god, min favorit av dessa tre.

Epic Armageddon: Bärnstensfärgat öl med en porös vit skumkrona. Doftar massvis av aprikos och persika, men även karamell, banan och nässlor (?). Smaken är grov, besk och ganska spretig. Banan, persika, mango och en massa annan exotisk frukt. Nästan lite rivig munkänsla. Också denna riktigt schysst, speciellt så här färsk!

Sammanfattat tre bra öl som släpps imorgon och kommer finnas med oss ett halvår framöver. Jag tror att alla tre kommer fungera kanon till våren och sommaren, både till den grillade maten, på festen eller bara som törstsläckare i solen på balkongen. Min favorit är som sagt Jaipur, men alla tre kommer att få följa med i korgen då och då.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd