Två Poppelmän

Häromveckan gjorde jag en beställning på några lokala öl från runt om i landet. Två av dom som landade på mitt Systembolag idag var dom två jag beställde från det nystartade göteborgska bryggeriet Poppelmans! 

Poppelmans Bryggeri öppnade portarna under sent 2012 och släppte för någon månad sedan deras första öl, en brown ale som heter just Brown Ale. I samband med den släppte dom även Vintervärmare 2012 som är, precis som namnet antyder, en värmande öl under vintern, samt nu alldeles nyligen en IPA som heter Nya Världens IPA. I beställningssortimentet just nu så finns både brown alen och IPAn, men Vintervärmaren är slut. Det är lite trist att den har tagit slut då den har fått ett riktigt, riktigt bra mottagande bland svenska ölentusiaster, men man kan väl inte få allt här i livet. Nåväl, jag är fullt nöjd med dom två jag har!

Om du vill läsa mer om Poppelmans och deras verksamhet så finns deras hemsida här, och nu ger jag mig på ölen! Vi börjar med Brown Ale (Vinterutgåva), bäst före Maj 2013.. Ett halvår på datummärkningen eller ett år, någon som vet?



Först och främst så är det jävligt schyssta flaskor. Både formen på flaskan och etiketten är riktigt snygga, även en hel del skrivet på etiketten man kan ha nytta av. Trevligt! Ölen i sig är mörkt brunröd med ett vackert rött skimmer och en stor, vit, porös skumkrona som hänger kvar ganska länge.

I doften har vi rostad malt, bitter mörk choklad, soja och lite örter. Bra och fyllig doft för att bara ligga på 4,8%. 

Även smaken domineras av rostad malt och mörk choklad, men även nötter och kallt kaffe tas in. Det är bittert och sött med en skön och ganska fyllig munkänsla. Bitterheten sitter kvar ett tag efter man tagit en klunk och den är skönt drickvänlig trots sin stora smak. Den är inte alltför olik Moor Amoor faktiskt, och jag gillar det!

Vi drar vidare till IPAn.


Ölen är gyllene med en stor, vit skumkrona. Väldigt snyggt!

Doften bjuder på en rejäl bukett blommor, grapefrukt, litchie, apelsinskal och skog. Bäst före December 2013, så jag antar att bäst före-datumet är ett år då? Relativt färsk då får man ju säga, eller väldigt färsk "i svenska mått mätt".

Stor beska med fina inslag av grape, apelsin, honungsmelon, pomelo och andra tropiska citrufrukter. Passionsfrukt och maskrosor svänger förbi, en väldigt somrig öl med andra ord! Det finns även en förnimmelse av maltsötma, men jag tycker inte att det är så värst mycket utan fokus ligger mest på humlen. Den kanske hade behövt en lite större maltbas för att nå ända fram, men jag är definitivt fullt nöjd! Inget revolutionerande, men en riktigt schysst IPA helt enkelt. 

Båda ölen från Poppelmans gjorde ett väldigt bra intryck på mig idag, och dom placerade sig genast högt upp på listan över svenska bryggerier att hålla koll på. Beställ du också och prova, det är varken dyrt eller svårt!

Kommentarer

Poppelman sa…
Hej!
Tack för dina trevliga recensioner! :)

Angående dina funderingar kring färskheten så kan jag meddela att både BAn och IPAn är pinfärska - de levereras till Systembolaget i princip när de är färdigjästa. Och skojigt nog har efterfrågan varit såpass god så än ska det inte finnas några hyllvärmare!
Kristopher sa…
Tack själv för att ni läser dom, och för att ni gör grym öl förstås! :)

Då har vi det utklarat med färskheten också, det märktes framförallt på IPAn! Riktigt fräsch och fin. Grymt att se att det finns så stort intresse att dom inte så för länge! Bra jobbat!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd