Mjöd!

Jag dragit igång ett projekt där jag om några veckor ska prova mig igenom en mängd olika mjöd. Några av dom finns att köpa här i Sverige via Mjödhamnen, dels deras egna mjöd och dels importerade där samtliga finns att beställa styckvis på Systembolaget. Resten av mjöden kommer vara mjöd som jag bytt till mig av amerikaner från mjöderier så som B. Nektar, Kuhnhenn och Redstone. 

Mjöd kallas också för honungsvin då det tillverkas på samma sätt som vin fast man använder honung som får jäsa istället för vindruvor. Det finns, liksom för öl, en mängd olika genrer, eller kategoriseringar om man så vill, inom mjöd. Ett vanligt, traditionellt mjöd är enbart gjort på honung och vatten, men sen kan det smaksättas med olika kryddor, frukt, bär, malt och så vidare. Det är då dom olika indelningarna kommer in. Därför tänkte jag skriva ner lite begrepp och förklaringar i detta inlägget så att jag kan hänvisa hit när jag skriver om mjöden istället för att förklara varje gång vad som är vad.

Torrt/halvtorrt mjöd. Som namnet antyder så är det torrt, och dom torra mjöd jag har provat har varit riktigt, riktigt torra. Även de halvtorra kan vara riktigt sträva. Kan liknas lite vid ett torrt vitt vin. Väldigt udda, men också väldigt gott.
Mousserande mjöd. Efterjäses på flaska, blir massvis av små, stickande, sköna kolsyrebubblor som i ett mousserande vin.
Dessertmjöd. Brukar vara väldigt sött, de sorter jag provat har dragit väldigt mycket åt starkvinshållet, tänk madeira och sherry. Vanligt i Polen där även några av världens bästa söta mjöd görs. Dessertmjöden delas upp i fyra kategorier i Polen beroende på hur mycket honung man har i. Czwórniak med en fjärdedel honung, Trójinak en tredjedel, Dwójinak hälften och Póltorak två tredjedelar.
Melomel. Ett samlingsnamn för mjöd där man tillsatt frukt och/eller bär. Används även i dom fall där just det bär eller den frukt man tillsatt inte har någon egen kategori.
Pyment. Mjöd med vindruvor/druvsaft. Har en syrlig och ibland sur karaktär, som ett surt fruktvin. "Tart", som man säger i USA.
Cyser. Mjöd med äpplen/äppeljuice, se smakbeskrivning under Pyment.
Mölska/braggot. Detta är den sortens mjöd som mest påminner om öl då man använder en stor del malt i tillverkningen. 

Det var några av många kategoriseringar som finns gällande mjöd, och beroende på vilka mjöd jag kommer att byta till mig så tillkommer säkert något. Jag har även planer på att brygga eget mjöd så småningom, men vi får se hur det går.. Det är i vilket fall som helst en väldigt spännande dryck som jag hoppas att ni kommer trivas med att läsa om när det väl drar igång. Ni får gärna kommentera om det är något ni anser felaktigt, eller varför inte skriva ner era egna erfarenheter av mjöd! Brygga, dricka, lagra, vad som helst. 

På återseende!

Två av mjöden som ska recenseras!

Kommentarer

Unknown sa…
Låter som du/ni har riktigt spännande provning på gång. Jag har precis smakat min första mjöl, en Apis Póltorak Jadwiga, vilket verkligen föll mig i smaken.

Blev väldigt sugen på att beställa hem lite olika mjöd från mjödhamnen mär det är så smidigt med styckplock.
Kristopher sa…
Yes det kommer bli grymt! Fast det kommer inte att gå av allt på en provning utan kommer nog att dras ut under lägre tid än så.

Jadwigan är helt fantastisk, en av dom absolut bästa jag provat. Den är ett dessertmjöd och väldigt söt, så om du gör så att du beställer torra mjöd från Mjödhamnen så kommer du få en chock av hur olika dom är.. Så förvänta dig inget liknande! Men jag hoppas du fortsätter utforska, det är riktigt kul med en helt ny värld av dryck :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd