Dansk fläskesteg

När man har en vit månad får man roa sig med andra saker än att dricka öl (tyvärr), och då ligger matlagningen väldigt nära till hands för mig. Dels för att jag tycker det är roligt, och dels för att man måste ju äta. Ni som följer bloggen lär vid detta laget veta att jag har en förkärlek för husmanskost, långkok och andra rejäla måltider och häromdagen var det dags för en av dom mest klassiska.

Dansk fläskesteg är något vi alla ätit, framförallt om man kommer från södra Sverige. Mört kött, krispig svål, rödkål, potatis och en öl till det. Enkla smaker som kompletterar varann otroligt fint. Dessutom är inte dansk fläskesteg särskilt svårt att tillaga, även om det tar lite tid.


Det första du gör är ta en helt vanlig fläskstek med en rejäl svål och skåra svålen med en vass kniv, ungefär en halv centimeters mellanrum. Skär ganska djupt, men inte så djupt att du skär i själva köttet. Härefter tar du rikligt med havssalt och gnuggar in i svålen, både ovanpå och så att det kommer ordentligt ner i skårorna.

Ställ en ugnssäker form med vatten i botten av ugnen och fläskestegen på gallret ovanför formen. I vattnet brukar jag slänga i ett par lagerblad och lite öl, jag vet inte hur mycket det gör för smaken i sig men jag vill inbilla mig att det hjälper lite iallafall. Sätt sedan ugnen på 200 grader och låt stå tills innervärmen är nästan 65 grader. När innervärmen är nådd så sätter du ugnen på grillvärme och höjer till 250 grader och kör i några minuter så att svålen blir riktigt knaprig. 

När en riktigt fin krispig svål är åstadkommen så tar du ut steken och låter den vila en stund innan servering. Servera med kokt potatis, brysselkål, rödkål och skysås. En riktigt festmåltid. Själv älskar jag att steka brysselkålen ihop med lite potatis, bacon och salvia efter man kokt dom, salvia och brysselkål är verkligen bästa kompisar i min bok.


Kommentarer

Det låter ruskigt smarrigt. Man kanske skulle prova det till helgen.
Kristopher sa…
Det tycker jag definitivt att du ska göra Stefan, grymt gott. Återkom gärna med hur det blev!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd