Gästbloggare; Caroline recenserar cider #1 - Magners Berry

I samband med Systembolagets släpp den 1/4 kom, utöver all den viktiga ölen, en cider som kommer att finnas i sortimentet en tid framöver.

Saxat från Livets Goda;
[...]Magners Berry är en helt ny “rosécider” från det klassiska musteriet på Irland och cidern har gjorts specifikt och enbart till oss svenskar. Magners Berry är producerad av enbart färskpressade frukter och bär.[...]
[...]Magners Berry är, precis som Magners Original, baserad på hela 17 stycken olika färskpressade äppelsorter. Därefter har man tillsatt färska jordgubbar, hallon och svarta vinbär. Magners Berry är en cider som är väldigt lätt att ta till sig, utan att för den delen vara överdrivet söt.[...] 
Nåväl, till recensionen!

Hej hej!
Har varit inbjuden att skriva här tidigare (för att recensera Westons Old Rosie Scrumpy Cider, red. anm.), men pga gäster den kvällen och (för) god dryck så gick det för fort för både kamera och minne. Vi gör ett nytt försök.
Min dryck av val faller vanligen på torr till halvtorr cider, så detta är vad jag skriver om idag. Magners Berry kallas för en "rosécider" och ska tydligen vara speciellt framtagen för oss svenskar. Det smakas. 


Drycken är lite mörkt rosaröd-aktig och den luktar fruktigt och en del som vingummin. Den är väldigt läskande och lättdrucken. Smakar en del jordgubbe, nästan som den indränkta jordgubben i botten när man tömt vinglaset, fast inte med den där syrliga vinsmaken. Jag är inte ett fan av varken rosé, vitt eller rött vin, och inte heller av vanliga söta cider, så för mig hamnar detta lite mittimellan. I början tyckte jag den liknade en söt "cider", men i slutet av flaskan känner jag mer rosesmaken jag läst om. Den är väldigt läskande och slinker ner, torrheten anas men inte på samma sätt som i en ren äpplecider, men det kanske är svårt när det är bär med i bilden. Jag kan tänka mig att den kan vara som en god övergång för de som är vana vid söta cider, eller när man till slut tröttnar på det där supersöta. 
Magners Berry är svårplacerad, men den är fortfarande god!

Betyg; 6,5/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd