#40 - Lindemans Pecheresse

Jag satt igårkväll i den ljumna (ja, faktiskt ljummet, solen stod på bra under dagen) solnedgången på balkongen med min trogna vapendragare (som syns i bakgrunden på bilden) och drack en 2,5% belgisk persikolambic. Det var den godaste folkölen jag druckit hittills, haha. Lindemans Pecheresse heter dagens öl.


Riktigt mycket söt och fruktig doft direkt när jag öppnar flaskan. Ölet är nästan rosa när jag häller upp det och blir ljust orange i glaset. Lite helvitt skum som lägger sig fort.

Riktigt mycket söt doft av persika, godis, sylt och saft. Mycket kolsyra och smak. Smaken i sig består mest av persika och juice, det kommer inte fram så mycket annat. Jag kan inte låta bli att tänka på Kivik under sommaren och deras äpplecider på den lilla restaurangen dom har precis vid musteriet. En helt klart god lågalkoholhaltig fruktöl. 

Betyg; 7/10

Kommentarer

Pelle Stridh sa…
Kristopher, var hittade du den?
Vilka minnen denna öl för med sig! Vid mitten av 90-talet när de första Lambicerna hittat till Sverige så minns jag att denna fanns att köpa som 3,5:a på ICA och på Systembolaget fanns endast 2,25:or.
Minns den som riktigt, riktigt god. Vi hade den ofta som välkomstdrink på sommarfester på den tiden. Ska se om jag hittar någon gammal etikett i byrålådan ;-)
Kristopher sa…
Jag köpte den via Cracked Kettle, beställde rätt mycket därifrån för ett tag sen och den var en av godbitarna :)
Haha, riktigt synd att dom inte finns på ICA/Systembolaget längre, hade varit guld att hitta där. Kan tänka mig att den passade till sommarfesterna, den är riktigt somrig och god! Man får instant sommarkänslor när man dricker den. Haha, gärna det :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd