Ett besök på Höganäs Bryggeri

Nyligen blev jag inbjuden till att komma och kika på Höganäs Bryggeri, ett erbjudande man så klart inte tackar nej till! Jag har sedan tidigare provat deras APA och deras Lager, och båda har varit riktigt schyssta, framförallt APAn som är riktigt bra när den är färsk.

Så i onsdags var det dags att besöka det lilla bryggeriet som ligger vägg i vägg med den vackra saluhallen i Höganäs. Jag körde dit efter jobbet genom ett småregnigt och lite disigt Skåne och travade in i den fräscha brygglokalen där jag möttes upp av Marcus och Wilcox.



Marcus är deras experimentbryggare, tidigare maskerad som etiketterare. Ihop med Al Fred och Johan som tyvärr inte var här vid mitt besök testbrygger dom alla möjliga sorters öl på sitt lilla bryggverk från ZIP som är en exakt kopia av de stora bryggverken, så att dom på ett smidigt sätt bara kan skala upp receptet och köra samma i större utsträckning. Till hjälp har dom även Wilcox, en sedan 30 år inflyttad kanadensare med många års erfarenhet av bryggning. På dom stora bryggverken hittar vi Jonas och Lukas.


För närvarande har man en kapacitet på 4000-4500 liter per månad, men under våren ska åtta stycken 1300-liters tankar installeras så att man kan brygga upp till 15 000 (!) liter per månad. En rejäl höjning med andra ord!

När jag var där var det flasktappning och ytterligare mer experimentbryggning på gång. Vi diskuterar mycket humlig öl, en stor kärlek för Marcus, där han talar varmt om förebilder som Amager Bryghus och Omnipollo. Bryggerier som tänjer på gränserna och inte är rädda för att experimentera lite, med andra ord.



Marcus och Wilcox visar mig runt, berättar om bryggverken, bryggningen, framtidsplaner och hela verksamheten över lag. Vi kommer även in på att Höganäs Bryggeri ska ställa ut på Göteborgs Öl- och Whiskyfestival, och med sig kommer dom att ha fyra öl fördelat på två montrar. 

En som heter rätt och slätt Höganäs bryggeri där APA och No 1 (lagern) kommer att finnas, och en som kommer heter High Nose Brewing med dom experimentella ölen. En IPA och en DIPA som jag kommer att recensera här på bloggen inom kort (när min feber och halsont gått över, förhoppningsvis söndag), och ytterligare två stycken, troligtvis en barley wine och eventuellt en champagneöl. Med andra ord så tycker jag att ni ska titta förbi Höganäs montrar och prova deras öl - det är dom värda!

Jag tackar pågarna för besöket och rundturen, och kan konstatera att det är intressanta, välgjorda och kärleksfulla öl som bubblar i deras pannor. Och det glädjer mig! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd