Mjödmåndag; Redstone Blueberry Honey Wine

I Boulder, Colorado finns ett litet mjöderi som heter Redstone. Till skillnad från flera andra mjöderier det skrivits om här på måndagarna så har Redstone ganska stor distribution i USA, i runt 20 stater kan man finna deras mjöd. Dock skickar dom föga förvånat ingenting över Atlanten, så vi européer får i vanlig ordning antingen åka till USA och köpa på oss ett par flaskor eller byta oss till deras mjöd.. Och det är det sistnämnda jag gjort, uppenbarligen. 

Redstone är grundat av mjödfantasten David Myers som också har startat International Mead Festival. Det finns inte jättemycket information om Redstone att finna, men om ni är mer nyfikna så kan ni ju kika på (den ganska fula) hemsidan

En sak jag gillar med Redstone är att dom har patentkork på sina flaskor. Eftersom mjöd i dom flesta fall går att förvara under en lång tid även efter man öppnat flaskan så är ju detta något som fler mjöderier borde ha egentligen. I skrivande stund har jag två mjöd hemma som jag öppnat för ett par veckor sen som håller sig i finfint skick tack vare patentkorken. 

Mjödet jag recenserar ikväll är ett traditionellt sött mjöd från 2012 med blåbär. 


Mjödet är ljust röd-rosa-ish helt utan skum.

Doften är mycket fruktig och söt med flera olika bär, då främst blåbär, honung, vanilj och blandade örter. Luktar riktigt gott, med andra ord.

Även smaken är rejält fruktig. Blåbär, lingon, koncentrerad jordgubbssaft och kanel är smaker som kommer förbi. Det är inte särskilt komplext utan mer rena smaker i en balanserad enkelhet. Avslutningen är söt och eldig, värmer fint såhär på höstkanten.

Mycket trevligt mjöd, ser verkligen fram emot dom andra tre jag har ståendes.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd