Oskar Blues Deviant Dales

För bara någon vecka sedan fick jag höra den gamla skrönan av en arbetskollega.. "Öl ska drickas på flaska, inte på burk!". Oskar Blues! SKA! Cigar City! Maui! Avery! Sixpoint! ..ville jag skrika till honom, men lät bli. Att skrika alltså, istället gav jag honom ett löfte om att nästa gång vi ses på krogen så ska jag bjuda honom på högkvalitativ burköl. Han skrattade och godtog min utmaning. Skrattar bäst som skrattar sist säger jag.

Det lilla amerikanska bryggeriet Oskar Blues från Lyons, Colorado är en av dom tidigaste pionjärerna för hantverksöl på burk, även kallad The Canned Revolution. Dom blev även för många av oss ölnördar det första mötet med just detta. Jag menar, imperial stout på burk, vem trodde att det skulle vara bra? Ingen, tills man fick prova deras makalösa Ten Fidy. Utöver den har dom även sin tidlösa klassiker Dales Pale Ale, den grovt humlade Gubna och den grymt söta, men ack så goda scotch ale'n Old Chub.

Samtliga av ovanstående öl, plus en riktigt fin imperial red ale vid namn Gordon/G'Knight finns att dricka på de flesta Bishops Arms runt om i landet och är väl värda varenda öre. Framförallt ni som fortfarande tvivlar på kvalitetsöl på burk borde ge detta en chans! Och ännu mer lättillgängligt har vi ju den fantastiska SKA Modus Hoperandi och den mycket sympatiska havrestouten Barney Flats från Anderson Valley på Systembolaget för en billig peng just nu för den som vill prova det istället, ni lär inte bli besvikna där heller.

Men idag recenserar jag en öl från just Oskar Blues, en DIPA som som för övrigt även kommer på det exklusiva Systembolagssläppet den 1/3. Klockar in på 8%, hyfsat färsk (~2 månader) och visar än en gång att Oskar Blues har förtjänat sin plats på den höga pidestalen av burkar dom ohotat kan stoltsera på.

Saxat från hemsidan;
"Deviant Dale’s IPA (8% ABV, 85 IBUs) was born at the crossroads, in a juke joint, as if Dale’s Pale Ale sold its soul to balance Deviant’s foreboding aromas of citrus, grapefruit rind and piney resins with a copper ball-of-fire color and inscrutable finish. The 2011 GABF Silver Medal Winner (American IPA Category) is the Devil incarnate with untold amounts of malt and hedonistic Columbus dry-hopping. Oskar Blues’ southern spirit caught a northbound blues bus to ColoRADo to deliver the boundary bustin’ brewery’s first 16 oz. tallboy can."


Ölen är bärnstensfärgad med en stor fluffig skumkrona som lämnar fina lacings på glaset. Som ni ser på bilden så föredrar jag dock att dricka den direkt ur burken.

Så fort man öppnat den så får man en riktig käftsmäll av massvis med tropisk frukt och rörsocker. Grapefrukt, ananas, mango, banan. Doften är tung, klibbig och lite spretig men samtidigt balanserad.. Svårt att beskriva. Man märker iallafall redan nu att det här nästan kommer rivas i halsen vid inmundigande.

Mycket riktigt. En exakt rätt mängd kolsyra ger humlekådan en perfekt munkänsla för sin stil och sprider smakerna långt in i gommen. Grapefrukt och ananas dominerar även här tycker jag, men även inslag av papaya, kiwi och mango kommer och blandas hej vilt med farinsocker och smörkola. Det är en rejäl beska som ligger kvar länge i munnen. För en humleälskare så är detta himmelriket. En av dom bättre DIPAs jag provat på sista tiden, och en öl jag definitivt kommer handla fler av när tillfälle ges. Riktigt gott. 

Bör också nämnas att även Ten Fidy kommer i samma släpp och den kommer jag att bunkra upp med. Och som om inte detta vore nog så får vi även Dales Pale Ale i det fasta sortimentet samma dag.. En fin vår kommer det bli.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd