Tisdagsöl, hjortskav och äpplekaka

Imorgon blir det Köpenhamn! Fermentoren öppnar 15.00 på Halmtorvet och jag ska dit! Jag slutar förvisso jobba 15.00 och sen ska jag hem och göra mig fin, så vi är väl inte i Köpenhamn förrän vid 17.30-tiden, och så får det ju bli ett besök på Ölbutikken innan det är dags.. Nåväl, jag är riktigt pepp iallafall!

Men idag då? Ja, fantasin var jävligt otillräcklig när vi funderade på vad vi skulle äta, men efter vi gått runt inne på vårt lokala ICA några gånger så såg vi att det var extrapris på olika sorters skav.. Vi beslöt oss därför för att steka upp lite hjortskav ihop med gul lök och kantareller, slänga i lite grädde och gelé och käka med kokt potatis. Klockren mitt-i-veckan-mat och väldigt lättlagat.

En öl till detta då? Jag kikade vad som fanns och beslöt mig för att ta Gotlands Red October, en höstöl som släpptes i samband med senaste Systembolagsölen. Jag minns att jag gillade den förra året, men hur var den till maten då?


Jodå, det funkade. Jag öppnade den när den var kylskåpskall och då tog den blommiga Amarillohumlen över rätt så mycket och det passade inte riktigt, men när den stigit lite i graderna kom det fram mycket mer maltig sötma som gjorde sig bra med skavgrytan. Kylskåpskall hade jag lika bra kunnat dricka den mitt i sommaren, så mycket som jag tyckte att humlen framgick, men lite mer rumstempererad blev den finfin till maten och regnrusket utanför.

Men än är det inte slut! Idag bjuds det på efterrätt! Vi var ute en sväng hos svärföräldrarna i eftermiddags och plockade lite äpplen, så nu blir det (en väldigt enkel) äpplekaka. Skiva äpplen och varva med ströbröd, socker, kanel och shitloads of smör i en ugnsfast form, servera med vaniljsås. Enkelt och gott!

Till detta dricker jag ytterligare en av Systembolagets senaste, nämligen Beer Here Höststout! Jag hade egentligen planerat att köpa Citran från samma bryggeri och släpp, men den fanns inte på det bolaget jag handlade på idag. Aja, Höststouten ska väl också funka?


Ja, det tycker jag! Ölen har mycket rostade toner med mörk choklad och gjorde sig rätt bra ihop med äpplekakan tycker jag. Det var kanske ingen aha-upplevelse och det finns säkert bättre öl att matcha med, men med tanke på hur lättillgänglig och ändå trevlig som denna ölen faktiskt är så blev det en schysst och lagom efterätt.

Nu ska jag snart sova gott och imorgon blir det mer öl..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd