Några öl i Helsingborg och Beermakers Dinner med BrewDog!

Igår var jag i Helsingborg och drack öl. Jag jobbar ju i Helsingborg, men det är inte ofta jag tar mig tid att åka dit för att ta en öl eller två, men igår var det alltså dags! Jag, min bättre hälft och Gripen tog tåget norrut för att möta upp Johan för pizza och dryck på Mogwai.

Jag har gått förbi Mogwai flera gånger men jag har aldrig gått in, mycket för att det inte alls ser ut som ett ställe som har mycket öl. Ack så fel man kan ha! Direkt när jag kommer in så finns tre stora kylar, fullproppade med öl till riktigt schyssta priser dessutom!

Jag tog mig en Dale Pale Ale (6,5) från Oskar Blues och satte mig för att bestämma mig för vilken pizza jag skulle äta. Det blev en lite starkare pizza med chili och stark korv som jag tyckte lät jävligt gott. Till den tog jag en Rogue Dry Hopped St. Rogue Red Ale (7) som jag tycker passade rätt bra med sin karamelliga sötma till det starka i pizzan. Och ja, pizzan var riktigt, riktigt god.


Mätta och belåtna bestämde vi oss för att dela på en Left Coast Trestles IPA (8). Välhumlad, riktigt blommig och färsk med mycket fin tall och citrus.


När vi var klara på Mogwai traskade vi ner till Bishops på Södra Storgatan. Där var jag för övrigt i söndags också, då för att äta en riktigt god burgare och en Dugges Never Mind the Bollox för att bota tröttheten efter ölprovningen i lördags.. Idag blev det ingen mat av förklarliga skäl, men vi kollade in fatkranarna lite grann och kunde inte riktigt bestämma oss så vi kollade i kylen istället. Det slutade med att vi delade på en Dugges Perfekt Idjit! (8,5). Riktigt trevlig med massor av kakao och hårt rostat kaffe, att dela 25 cl-flaskan på tre var precis lagom.


Där satt vi en stund innan vi senare gick tvärs över gatan och in på Dahlberg. Precis som förra gången jag var där så fanns det en del riktigt trevlig öl, utan att kunna bestämma oss riktigt där heller så slutade det med att vi delade  på en Barrel Aged Smeden från Three Amigos (8). Mycket fin öl och oväntat lätt öl, även den lagom att dela på tre.


Väl på Dahlberg pratade vi en stund med Fredrik och bokade platser för Beermakers Dinner på Gastro med Brewdog som han håller i den 5/10. För 795:- får du fyrarättersmiddag, öl till detta och en jävligt trevlig kväll. Det var inte svårt att bestämma sig. Mer info hittar du på Fredriks blogg Humle och Malt.

När vi var klara hos Fredrik gick vi bort en liten sväng till på Mogwai och delade på två öl till. Först Weyerbacher Heresy (8) som var en rätt så tung öl med lite rökiga toner och mörk choklad, och sen en Nils Oscar Barley Wine 2010 (8) som var en riktigt vacker öl. Transparent mahogny utan skum med massor av torkad frukt.

En riktigt trevlig onsdagkväll måste jag säga, och jag kommer absolut att återvända till både Mogwai och Dahlberg igen. Inte minst för Beermakers Dinner.. 

Kommentarer

Micke Gruvaeus sa…
Låter som en trevlig kväll ! Helsingborg verkar ju faktiskt vara en rättså trevlig öl-stad =)
Kristopher sa…
Det var det! :)
Ja verkligen, jag måste säga att Helsingborg växer på mig lite mer hela tiden!
Gripen sa…
Tack ska du ha för en trevlig kväll! Synd på min pizza-öl, Southern tier 2xIPA för er som inte var med, som var väldigt trött. I övrigt var det bara toppenöl i mitt tycke och faktum är att Helsingborg var inte så hemskt som jag minns det.
Kristopher sa…
Ja, jag måste säga att Helsingborg verkligen levererade. Nästa gång blir det nog ännu bättre!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd