Avery India Pale Ale

Idag ska jag dricka en öl från det amerikanska bryggeriet Avery, vars öl man inte är direkt bortskämd med. Jag har nog bara druckit två därifrån tidigare, Salvation (7) och White Rascal (8). Salvation blev jag inte så jätteimponerad av, men det blev jag av White Rascal. Det var en oerhört välbalanserad wit som jag gärna dricker igen.

Nu har jag iallafall fått tag på några deras IPA på 6,5% genom ett samköp med bland annat Balder och Gripen. Det tog sin tid för vårt kära monopol att få fram bärsen, men efter långt om länge så kom dom fram och nu är det alltså dags!

Saxat från hemsidan;
 "In the 1700s one crafty brewer discovered that a healthy dose of hops and an increased alcohol content preserved his ales during the long voyage to India (as depicted in our label) to quench the thirst of British troops. Today, we tip our hat to that historic innovation by brewing Colorado's hoppiest pale ale. Avery IPA demands to be poured into your favorite glass to truly appreciate the citrusy, floral bouquet and the rich, malty finish."

Avery India Pale Ale!


Ölen är gyllene orange med en medelstor skumkrona som lägger sig ganska fort och lämnar fina vita "lacings" på glaset. Ölet är egentligen transparent, det är imman på mitt glas som får det att se grumligt ut.

Välhumlad och väldigt blommig arom med citrus, honungspomelo, passionsfrukt, banan och en hel bukett med sommarblommor.

Ordentlig humlebeska i smaken med lite bitter maltighet i bakgrunden. Även här citrus, citron, grapefrukt, lite apelsin och blommor. Riktigt välbalanserad med riktigt fin munkänsla. Efterhängsen efterbeska som stannar kvar ett bra tag. En klockren IPA.

Betyg; 9/10

Kommentarer

Balder sa…
Hörde Balder ett tack för initiativ.
Gokster sa…
Har nu fått mina Avery's! Hoppas bara krassligheten går bort till helgen så man kan få avnjuta en i soffan.
Kristopher sa…
Håller tummarna, ölen är kanon!
Gokster sa…
Håller med, Kanongod! :D
Killer sa…
Ställ Averyn i kontrast till andra, så... Körde en IPA-provning med amerikanska öl. La nog 20 privatimportbeställningar innan jag fick tag i en line-up, bestående av Sam Adams Latitude 48 IPA, North Coast Acme IPA, Flying Dog Snake Dog IPA, Sierra Nevada Harvest Ale, Avery IPA, Great Divide Titan IPA och Andersson Valley Hop Ottin IPA. Averyn är bra, men jag håller nog Sierra Nevadan och Andersson Valleyn som bättre... :)
Kristopher sa…
Den enda av dom du nämnde där som jag tycker når upp till Averyn är Titanen. Latitude 48 är schysst, likaså Acme, men dom är inte SÅ bra, inte heller Snake Dog. Hop Ottin tyckte jag var ganska mjeh.
Harvest har jag inte provat.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd