Shipyard Smashed Blueberry

Naturligtvis fick även jag med mig ett gäng öl hem från senaste släppet på Systembolaget. Några Ingrid, Maduro och Limfjord bland annat. Det kommer nog att trilla in lite recensioner här så småningom ska ni se.

Men idag tar vi en annan öl från just detta släpp. En, enligt etiketten, hybrid mellan porter och scotch ale på 9% där man har tillsatt krossade blåbär.

"Smashed Blueberry is the newest beer in Shipyard Brewing Company’s Pugsley’s Signature Series line. This beer is a hybrid between a Porter and a Scotch Ale and has a rich mouth feel and a body of complex intensity. Upfront, there are distinct flavors of coffee and chocolate beautifully accentuated by the aroma of fresh blueberries. The finish features a delicate balance of sweet fruit and dry hops."

Shipyard Smashed Blueberry!


Ölen är mörkt, mörkt brun, nästintill svart när jag häller upp den för att sen bli nattsvart i glaset. Lite brunsmutsigt skum lägger sig ovanpå men försvinner rätt så fort igen.

Direkt när jag öppnar flaskan känner jag doften av blåbärsglass! Det är en maltig arom med blåbär, choklad och lite svagt kaffe. Skön doft!

Smaken är också riktigt maltig med lite humlebeska i bakgrunden. Även här blåbär, choklad och lite kaffe. Rätt så lång efterbeska. Relativt lättdrucken för att vara på 9% och bra munkänsla med precis lagom mycket kolsyra för min smak. Helt klart en riktigt trevlig öl som jag är glad att jag köpte, och om där finns fler nästa gång jag besöker Hansacompagniet så ska jag ha en eller två till att spara för framtiden.

Betyg; 8/10

Kommentarer

Gyllenbock sa…
Kul att ölet var gott. Ska bli spännande att prova. Hmmm, läge att fixa blåbärspaj?
Kristopher sa…
Blåbärspaj hade suttit klockrent till denna ölen, definitivt! Eventuellt med lite vaniljglass till :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd