En vanlig gryta

Hösten är på intåg, som vi alla märker, så nu blir det alltså inget mer grillande och ätande på balkongen. Men jag hänger inte läpp för det! Jag är varmblodig som satan och börjar svettas så fort värmen går över 17 grader, så att hösten är på väg tycker jag bara är skönt. Sen kan vi väl alla enas om att vi är ganska trötta på att grilla nu?

Vad äter man istället då? Jag är själv en fantast av svensk husmanskost och försöker göra det så ofta man kan. Allt som innehåller lök eller kål och kan ätas med svartvinbärsgelé är bra! Så idag gör vi något sådant, nämligen en helt vanlig höstig gryta. Inget konstigt, bara gott.

Jag brukar ta lite vad jag har hemma och sen bara komplettera lite med vad jag tycker är gott. Idag har jag använt följande;


700 g kött, köpte en hel bit fläskkotlett, den var billig och funkar helt okej tycker jag
1 gul lök
1 bit kålrot
2 morötter
2 klyftor vitlök
svamp av önskad mängd
1 paket Ugglarps Cabanossy
1 flaska mörk öl, idag använder jag mig av Sigtuna Höstporter
Gelé
Några deciliter grädde
Kryddor.. Jag slängde i rosmarin, timjan, libbsticka, lagerblad och enbär

Som vanligt, en hel del höftande.. Ta vad ni gillar helt enkelt, det blir mycket roligare att laga mat då!

Då kör vi igång.
1. Hacka lök och vitlök, skiva morötter, korv och svamp, tärna kålrot och kött. 
2. Stek upp morötter och kålrot. Lägg åt sidan.
3. Stek upp svamp, korv, vitlök och lök. Lägg åt sidan.
4. Stek upp köttet. Det ska inte vara genomstekt, bara så att det får yta på alla sidor.
5. Lägg alltihop i en större gryta och slå på ölen. Låt sjuda i minst 60 minuter.


6. Tillsätt grädde och gelé, rör runt och låt stå en stund till. Smaka och krydda efter egen smak.
7. Red med maizena eller vad du nu brukar reda med. 
8. När du tycker att grytan fått bra smak och rätt konsistens - servera med potatis, inlagd gurka och gelé.

Jag tycker att det blev välsmakande och härligt höstigt, även om just denna ölen kanske inte var optimal. Den gav någon lite olustig metallisk bismak som jag inte gillade i maten riktigt, men den var finfin till lite choklad efter måltiden. Den öl jag vanligtvis brukar ha i mat när det gäller mörk öl är den klassiska Carnegieportern, en helt suverän matlagningsöl. Även Nils Oscar Rökporter funkar i många maträtter. Ni får prova er fram!


Imorgon, fredag, kommer det förresten att drickas några öl och lite fintequila inne hos Gripen i Lund. Det kommer även att förekomma lite livebloggande på hans blogg Gripen av Öl, så kika in där under kvällen så ser ni vad vi har för oss!

Kommentarer

Dickie sa…
Carnegie Porter i mat! Såklart! Det kör jag också i nästa köttgryta...
Kristopher sa…
Den är kanon i mat!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd