Nu börjar han med jänkarwhiskey också

Japp, jag bara breddar mina horisonter hela tiden, hoppas att ni inte tröttnar alltför mycket. Men nu har jag iallafall bestämt mig för att dyka ner i den amerikanska spritens djupa träsk, och även om jag bara trängt genom ytspänningen än så länge så känner jag att det kommer bli en bra resa.

Jag har aldrig tidigare varit något större fan av att dricka ren sprit, med nubbe och eventuellt en rökig whisky någon gång som mer eller mindre enda undantagen (Irland, USA och i vissa fall Kanada är dom enda länder som skriver whiskEy med ett E, i resten av världen stavas det whisky om jag inte missminner mig, kan vara bra att veta), och även om jag har haft perioder då jag varit nyfiken på både rom och tequila så har det aldrig fastnat riktigt. 

Dock har jag sen en tid tillbaka börjat intressera mig lite för ett par andra sorters whisky, då i synnerhet amerikanska alternativ som bourbon, råg- och vetewhisky, och då på ett lite djupare plan än vad som kan kallas "en period".

Jag vet inte riktigt vad det var som triggade igång det, men varför inte liksom? Kanske var det alla dessa otaliga bourbon- och whiskeylagrade öl man provat och vill veta var det kommer ifrån, eller kanske börjar öl bli tråkigt? Nej, så långt ska vi inte gå. Öl kommer alltid att vara i fokus för mig, men om något är gott så är det ju gott, då ska det drickas! Och i mitt fall då även skrivas om.

Så nu tänkte jag att jag ska börja recensera lite schysst whiskey och bourbon här när jag kommer över något gott helt enkelt. Jag har redan börjat gå loss på mjöd och det verkar ni inte vara helt missnöjda med, så jag antar att lite fina destillat är nästa naturliga steg för min del. Det är ju något alla vi som gillar öl har en relation till, antingen för sig själv eller som någon schysst lagring på ett bra öl.

Jag tror att jag kommer hålla mig till amerikansk whiskey och bourbon i första hand, även om det antagligen kommer smita in både svenska och kanadensiska inslag. Det kommer blandas friskt med sorter som finns på Systembolaget, på krogar och som jag köpt på mig i Köpenhamn. Om ni har tips, synpunkter, klagomål eller råd så är dom mer än välkomna!

Pappy van Winkle family reserve 20 y o och Parkers Heritage collection 27 y o, två riktiga giganter

Kommentarer

Hubbabub sa…
2st Bourbon som jag tycker om
Four Roses Small Batch
och
Blanton's Gold Edition
Kristopher sa…
Stod faktiskt och fingrade på Four Roses Small Batch senast igår, och så även en Blantons Original Single Barrel.. Tror att någon av dom får följa med i varukorgen nästa gång :) Tack!
magnus sa…
Undvik svensk, den behöver ett gäng år till för att bli bra. Skottarna har bättre maltwhisky, likaså japanerna.
Kristopher sa…
Aha, där ser man.. Är rätt nyfiken på Hvens whisky nämligen, bor bara ett par mil därifrån.

Har provat en del skotsk whisky och det enda som fallit mig i smaken har varit väldigt rökiga grejer från Islay.. Japanerna är ännu helt oprövade!
Victor Ryberg sa…
Knob Creek och Maker´s Mark är två favoritbourbons från staterna (finns på bolaget också). Lätt värda att testa =)
Hubbabub sa…
Den japanska
Nikka from the Barrel
är jäkligt bra.
Den är visserligen en Blended whisky.
http://www.symposionhot.com/2013/06/04/nikka-from-the-barrel/

---

Hven Whisky – Seven Stars No.1 Dubhe
Mycket trevlig och smårökig whisky, om 2 år så kommer den att va ännu bättre
Kristopher sa…
Victor: Knob Creek har jag funderat på att beställa också faktiskt! Har sett flera amerikanska bourbonbloggar som gillar den, och tydligen ska den vara grym att ha i drinkar om man vill göra det :)

Hubbabub: Nikka är ju rätt cool, kanske får fundera på den lite. Jävligt schysst flaska! Hven-whiskyn är väldigt intressant också.. Ni gör det inte lätt för mig.
Kan rekommendera Elijah Craig 12 årig. En riktigt bra och prisvärd bourbon!
/Peter
Mathias Oskarsson sa…
I Irland stavar de Whiskey med E, likaså USA pga att irländska invandrare tog med sig stavningen dit. Japan stavar också oftast på detta vis. Däremot så stavar Kanada lika som Skottland och resten av världen. :)

Vart har du köpt Pappyn? Letar efter en sån :)
Kristopher sa…
Peter: Elija Craig 12 har jag druckit på Bishops Arms, riktigt bra! Det är en av dom jag planerar att köpa hem väldigt snart.

Mathias: Lite rörigt det där med stavningen haha, har läst att dom stavar lite hur dom vill i Kanada från gång till gång :)

Pappyn drack jag på Mikkeller & Friends, har inte den hemma. Dock finns både Pappy 20 och van Winkle 10 och 12 på Juuls Vinhus i Köpenhamn lite då och då. Köpte en 12 sist, men nu verkar dom vara slut.. Hoppas det kommer in fler snart :)
Unknown sa…
Om du ska prova en råg whisky hoppas jag att du kommer över en från Anchor och Templeton de är vanliga amerikanska whisky som jag tycker är trevliga.
Kristopher sa…
Templeton (10 tror jag) har jag provat och gillade den! Inte alltför dyrt centiliterpris på Bishops sist jag var där faktiskt.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd