Black Rooster Brewery The Hoptimizer

Jag har inte druckit denna ölen tidigare, men jag har sett den. Det var svårt att missa kranen på Ölmässan i Köpenhamn i våras, där den färska humlen låg på på ölen i det stora genomskinliga röret. Lite knepigt att förklara, men ni som var där vet nog vad jag menar. 

Jag smakade i varje fall inte den då, men köpte jag en flaska iochmed att den var med i Septembersläppet på Systembolaget. Det är alltså en IPA på 6,5% från danska Black Rooster Brewery.

Etiketten på flaskan säger;
"The Hoptimizer er en smuk och ravgylden India Pale Ale, med forbillede i den markante amerikanske IPA. Vi har i The Hoptimizer kombineret de lækre engelska malte, der giver en god maltfylde med en markant bitterhed, fra bl.a. tilsætning af Cascade humle der er anvændt ved både brygning og torhumling."

Black Rooster Brewery The Hoptimizer!


Mörkt bronsfärgad/ljust brunt grumligt öl med en ljust kolafärgad skumkrona som hänger kvar en stund.

Den amerikanska Cascadehumlen gör sig verkligen påmind i doften, luktar riktigt blommigt med tallskott, karamell, citronskal, grapefrukt och tillochmed lite lavendel. 

Smakar riktigt friskt och välhumlat. Grapefrukt, gräs, gran och lite exotiska frukter som mango och ananas. Lång, fin efterbeska. Kanonfin med en bit gruyére. 

Betyg; 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd