Pumpaöl och pumpapaj!

Pumpaöl.. En rätt så udda ölsort som jag inte kan särskilt mycket om, och dessutom något som nästan inte finns överhuvudtaget här hemma i Sverige. Finns det ens någon svensk pumpaöl? Det är däremot lite vanligare i USA, där dom relativt ofta använder sig av pumpa för att krydda öl, inte minst på hösten. Man kan väl säga att pumpaöl är deras motsvarighet för våra höstöl, om jag har förstått det rätt. Eller? Någon som vet?

Nåväl, vad äter man till denna då? Ska man ens äta något till den? Tja, jag har nog aldrig tillagat pumpa tidigare, så varför inte göra en pumpapaj? Jag hittade ett enkelt recept på arla.se och spetsade den lite själv med lite Sailor Jerry Spiced Rum, för att få ytterligare en lite spritigare dimension och fin vaniljsötma från romen.


Deg;
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula 

Fyllning; 
4 dl grovhackad pumpa
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 krm salt
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
1 skvätt Sailor Jerry Spiced Rum 

1. Blanda mjöl, socker och smör till en grynig massa.
2. Tillsätt äggulan och knåda tills det blir en deg.
3. Kavla ut i en ugnssäker form, ca 24 cm och låt vila i kyl i en halvtimme.


4. Koka pumpan i lätt saltat vatten i 5-8 minuter.
5. Häll av vattnet, pumpan ska vara väl avrunnen.
6. Mixa pumpan till en puré och låt svalna lite grann.
7. Tillsätt äggen ett i taget och tillsätt sedan resten av ingredienserna.
8. Häll i pajformen och grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter.
9. Låt kallna, pudra florsocker över och servera med vispgrädde. Jag hällde i lite rom i grädden också, det blev kanon. 


Ölen då? 

Saxat från hemsidan;
"Ok, so the joke was that Jolly Pumpkin doesn’t brew a pumpkin beer. Well, now we do. Just this one. Packed with real pumpkins, hints of spice, and a gentle kiss of cocoa to liven the soul. An everyday easy way to fill your squashy quotient. Guess now folks will have to find something else to joke about..."

Det är alltså en ekfatslagrad pumpaöl på 5,9% från amerikanska Jolly Pumpkin Artisanal Ales. Deras första och enda pumpaöl, trots deras namn. La Parcela No 1!

Ölen är kastanjefärgat grumlig med en vit tjock skumkrona som sjunker undan fort. Jag trodde att den skulle vara mörkare!

Luktar riktigt örtigt med kanel, kakaopulver, banan, jäst och druvor. Förvånansvärt frisk doft!

Skön munkänsla med små kolsyrebubblor. Smakar jättemycket bubbelgum! Utöver det så kommer även koriander, gröna äpplen och jäst fram. Ju mer den närmar sig rumstemperatur, ju syrligare blir den.

Den smakade inte alls vad jag väntade mig, men å andra sidan har jag ju inte druckit pumpaöl innan så jag visste väl inte vad jag skulle vänta mig egentligen. Men det gör absolut ingenting för det var ändå en trevlig öl som passade helt okej till pajen, även om det kanske finns bättre alternativ. En imperial pumpkin stout kanske? Det får bli nästa projekt..

Betyg; 7/10

Kommentarer

Anna sa…
Hej!
Jag googlade mig hit. Jag bodde i Kanada förra året och drack massa pumpkin ale, gillar det verkligen! Vet du om det går att få tag på överhuvudtaget i Sverige?
Jag blir jätteglad om du kan hjälpa mig med detta!
Hälsningar,
Anna
Kristopher sa…
Hej Anna! Jag har faktiskt väldigt dålig koll på det, jag har ännu inte sett någon pumpaöl någonstans, varken på Systembolaget eller ute på krogen. Chansen finns att det kommer in lite nu när det närmar sig Halloween. Vi håller tummarna!
Kristopher
Kristopher sa…
Jag köpte förresten min via Bierkompass.de, slå en titta där, dom kanske har fler kvar!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd