Köpenhamn! Öppning för Fermentoren, bland annat

Då var det dags igen, Köpenhamn! Jag vet inte ens hur många gånger jag har varit där i år, och har dessutom minst två besök till inplanerade innan jul. Men det är väl en stad man aldrig kan få för mycket av? Inte jag iallafall.

Jag slutade jobba 15.00, körde som satan hem och slängde mig i duschen, sprang bort till tåget, knäckte en Avery IPA som färdkost och mötte upp min bättre hälft i Malmö. Vi var i Köpenhamn strax efter 17.00.. Bra jobbat! 

Först ut blev det sedvanliga besöket på Ölbutikken. Jag hade för första gången med mig en inhandlingslista.. Delvis för att jag skulle kunna planera mina egna inköp lite bättre, och delvis för att jag hade två andra herrar att handla åt. Vad dom fick hem får dom presentera själv, men mitt kommer lite senare i detta inlägg. Men! Det blev en öl där också.. Jag trodde att den skulle vara slut för det var den på alla andra ställen i hela världen, men jag lyckades få mig ett glas.. Cantillon Zwanze 2011!


Härligt bärig och syrlig, dock inte så sur som dom brukar vara, men en riktigt trevlig öl, som vanligt från Cantillon. Vi delade på ett glas och gick sen upp till huvudbangården igen för att låsa in ölen i säkerhetsskåpen där. Dom är riktigt smidiga. När vi gjort det letade vi oss ner till Fermentoren! 

Inte svårt att hitta alls tycker jag. Istället för att gå längs med Istedgade så tog vi ner på Slampesgade och sen bara fortsatte vi ner längs med Halmtorvet tills vi såg lägenhetshuset med den enorma väggmålningen, så ligger Fermentoren precis innan den i en källarlokal på ett hörn.



Mycket folk! Inne i lokalen, utanför lokalen, på uteserveringen, folk överallt! Jag lyckades boxa mig fram till baren efter en stund där det blev en Zimmermann Pale Ale och en Meat Market Imperial Red. Pale Alen var härligt blommig och lättdrucken, och Meat Market var lite tyngre och luktade som något vi verkligen ville äta till efterrätt. 


Vi satt kvar en stund på uteserveringen och tittade på folket, en verkligen blandad skara människor. Tjejen tog en Ørbæk Kirsebær Karma och jag en Darkness från Croocked Moon. Kirsebær Karma var väldigt bärig och fruktig, men något för tunn, medan Darkness var hur tung som helst med massor av rostat kaffe och choklad. Riktigt trevlig pub som jag råder alla att besöka!


Efter detta kände vi oss ganska klara här nere och dessutom började det kurra i magen rätt så ordentligt. Efter en stund kom vi upp till Brewpub som ligger på en av sidogatorna jäms Strøget. Jag har varit där och käkat tidigare, men det var mitt i sommaren och vi satt på innergården. Nu var det lite för kallt och mörkt för det, så vi satte oss nere i lokalen istället. Mysig lokal med rätt mycket folk. Deras egna öl på alla kranarna, men jag skymtade lite annat i kylen bakom, lite från Sierra Nevada, några Mikkeller och lite annat. 



Jag åt en av deras helt fantastiska Fish N Chips ihop med deras Amarillo, en red ale som dom, som namnet antyder, har humlat med Amarillohumle. Den var inte SÅ välhumlad utan snarare rätt så maltig, men den passade rätt bra ihop med den salta maten ändå tycker jag. Tjejen åt en vegburgare som också var kanon, och drack Brewpub's egna cider som vi båda tyckte var okej men lite för söt, tyvärr. Köpte även med mig en burk ölsenap och en flaska maltvinäger med färsk humle härifrån.

Mätta och belåtna strosade vi runt i stan ett tag och hittade till slut Huset, där vi skulle titta på Leo & the Lineup, Sunstroke PM och Familien Danmark. Jobbigt att ta sig dit för lokalen låg på fjärde våningen.. Utan hiss. Stella Artois var den bästa ölen dom hade, så det gick väl an! Banden var iallafall riktigt jävla bra så vi satt kvar där rätt länge innan vi bestämde oss för att ta ett av dom sista tågen hem. 



Suverän dag!

***

Allt jag fick med mig hem;


Southern Tier Old Man Winter Ale, Mikkeller Fra Via Til Bourbon Barrel Aged, Mikkeller / Three Floyds Ruggoop, The Lost Abbey Framboise de Amarosa, Smuttynose Wheat Wine, Cantillon Mamouche 2011


Mikkellerglas från Ölbutikken, maltvinäger med humle och ölsenap från Brewpub

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd