Några fredagsöl

Fredag kväll, solen skiner och jag ska jobba hela helgen. Lagom pepp. Men, man är väl inte sämre än att man kan ta ett par öl ändå? Jag var en sväng på ett av Systembolagen i Helsingborg på väg hem från jobbet för att köpa en Herslev Oktober Bock, när jag fick syn på den, i Helsingborg, omtalade Helsingborgs Lager.

En av de första ölen från nystartade Helsingborgs Bryggeri, som också blir min första öl därifrån. Jag har hört rätt så blandade meningar kring den, både negativa och positiva. Det har varit övervägande negativa omdömen, tyvärr, så jag har rätt så låga förväntningar. En lager på 5% är det iallafall, från batch #13 säger flaskan.


I glaset har vi en gyllene transparent öl med massiv helvit skumkrona. Som en lager ska se ut. Aromen är rätt så metallisk med smör, burkmajs och lite bakomliggande humlekaraktär. Som en klassisk lager, fast en av de lite finare sorterna. Smaken är ungefär densamma - smör, majs, lite råg och en hint av humle. En helt klart trevlig lager. Inget utöver det vanliga, inget jättespeciellt, men en schysst törstsläckare i balkongsolen. 6/10

Nästa öl är en som jag har varit riktigt sugen på riktigt länge. Väldigt varierande åsikter från andra som druckit den, det verkar vara en öl man antingen älskar eller hatar. En imperial stout på 13,1% ur Black Hole-serien från danska Mikkeller, lagrad på tequilafat.


Svart tjockflytande vätska, nästan lite rödaktig i upphällningfasen. Kolsvart i glaset. Ljusbrunt, tjock espressoskum lägger sig som ett lock ovanför. Aromen är riktigt komplex och lite spritig med rostat kaffe, riktigt mörk choklad, lite rök, trä och självfallet fatlagrad tequila. Smaken är också komplex och spritig, med mycket fatkaraktär, stark espresso, torkad frukt, kakao och lite mjölkchoklad, söt och besk samtidigt med fin tequila. Riktigt häftig öl. Jag hör definitivt till skaran som gillar den. 9/10

Lagom tills när jag sippat klart på denna kom min bättre hälft hem från jobbet och jag hade slängt ihop lite gammal klassisk husmanskost i form utav biff med lök. Svensk husmanskost är underskattat tycker jag, det borde lagas och framhävas mer i matsverige. Robust och ordentligt mat som man står sig på länge med enkla smaker utan krusiduller. Till detta drack jag iallafall en av oktoberfestölen från Systembolaget, egentligen den enda av de ölen som jag verkligen var nyfiken på. Herslev Bryghus Oktober Bock!


Höstigt kastanjefärgad öl med gräddig skumkrona. Halm, jord och lite karamell i näsan, rätt så bastant doft. Även smaken är bastant och höstig och bjuder på halm, mörka karameller, nyplöjd åker och lite citrus i bakgrunden. En robust öl som passade klockrent till höstmaten. 7,5/10

Sist ut vill undrar jag om det finns någon läsare som är någonlunda bevandrad inom tequila?
Nej, inte Sierratequilan med hatten som man shottar med salt och citron, utan finare tequila som man avnjuter som en fin cognac eller whisky. För några år sedan provade jag några sorter på en numera stängd mexikansk restaurang inne i lund, men jag minns inte vad någon av dessa hette, men jag minns att där fanns flera jag tyckte var riktigt goda. Så om ni vet någon god sort som är relativt lättillgänglig (relativt som att den iallafall finns i beställningssortimentet på Systembolaget och/eller t.ex. i Helsingör) till ett humant pris så lägg en kommentar, jag vill lära mig mer om denna spritdryck som har fått så oförtjänt dåligt rykte!

Kommentarer

Malt sa…
Tyvärr kan jag inget om sprit då jag ej dricker det. Men jag kan däremot säga att jag uppskattar dina recentioner.
Gripen sa…
Jag har ungefär 5 sorters tequila av nämnd sort som du kan få prova nästa fredag om så önskas. Alla med bolaget/danmark som inköpsställe. Riktigt kul att du gillade black hole tequilan också efter allt mitt snack om den!
Kristopher sa…
Malt - Det tackar jag för iallafall :)

Gripen - Du kan ge dig fan på att jag ska gå loss på din tequila på fredag då!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd