Monks Café Bröderna Andersson's Brutala Super Saison Oak Edition 2010

Saison har vuxit fram att bli en av mina favoritstilar. Med storheter som Jolly Pumpkin Baudelaire iO Saison och Fantôme BBB Pop är det svårt att inte gilla saison. Så, nu senast när jag var på bolaget fick jag tag på just en saison, fast på 16,1% och bryggd hos Monks Café. 

16,1% låter enormt starkt för att vara en saison tycker jag. Jag provade aldrig Monks Café's Russian Imperial Porter (det står dock en flaska och väntar på mig i skafferiet) men jag har hört blandade åsikter om den, därför vet jag inte riktigt vad jag ska vänta mig just nu. En ekfatslagrad brutal supersaison på 16,1%. Only one way to find out!

"Bröderna Andersson har än en gång gästspelat hos Monks Café & Brewery. Kraftig, rå, skoningslös. Helt enkelt brutal. Ekfatslagrad. Very, very limited edition.


I glaset finner vi en mahogny/matt bronsfärgad öl med jästfällningar i botten och inget skum what so ever.

Rätt så trevlig och sur doft med ekfat, jäst, gröna äpplen, gröna druvor och mörkt bröd.

Nästan ingen kolsyra överhuvudtaget och väldigt lätt kropp. När det är så här hög alkoholhalt är man ändå van vid att ölen ska vara tyngre. Även här gör sig ekfaten påminda, och ihop med lite konjak, honung, äpplen, ananas och plommon så är det här en jäkligt knepig, men ändå på något sätt njutbar öl. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla den saison, snarare barley wine med belgiska influenser eller belgisk strong ale. Man blir lite lurad på det här att man vill att den ska vara tyngre, men på något sätt tycker jag ändå att Monks och bröderna Andersson har fått det här att gå ihop rätt så snyggt.

Betyg; 7,5/10

Kommentarer

Obalanserad sa…
Ingen kommentar på ölen, bara ett förslag till chilikillen du är. Ska du inte ta å laga den här (http://www.hornfeldt.se/chili) chilin och blogga om de? Verkar ju va grym!
Kristopher sa…
Haha, ja den verkar riktigt nice. Borde kanske köpa en bra tequila någon dag, som faktiskt smakar gott, till skillnad från den där hatt-tequilan som smakar bakfylla och skit.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd