En solig dag i den danska hufvudstaden, #45 - 54

Igår sken solen som aldrig förr och vi begav oss mot København. Vi var lite nojiga tidigare i veckan att det inte skulle bli bra väder eftersom det varit det hela veckan, men det gick galant.

Vi körde över vid 10-tiden, självaste påskafton men både Kihoskh och Ølbutikken var öppna. Jag var lite orolig att dom skulle vara stängda, hade mailat både Barley Wine och Fish n Beer innan och dom skulle ha stängt. Ølbutikken var dock i full färd med att packa ner saker och flytta till den nya lokalen, så han blev glad för allt vi köpte så slapp han bära det sen, haha. Köpte på oss lite öl och körde vidare till Kihoskh för att köpa ännu mer. Köpte iochförsig inte så våldsamt mycket egentligen, men det blir en del ändå. Det är det som är det fina med att bo så nära, det är bara att åka över en ledig dag och handla på sig när det börjar sina!

Hursomhelst, efter det letade vi efter parkering. Det tog hur lång tid som helst och varannan gata inne i stan är antingen enkelriktad eller under ombyggnad. Så när vi hade kört runt på Københavns bakgator en stund så hittade vi till slut ett parkeringshus nere vid Nyhavn och stannade där. Vi började traska i solskenet genom folkmassorna och till slut landade vi på Ørsted Ølbar. Det var en bit att gå, men det var det värt. Lite trafik och väldigt lugnt och skönt. Vi kollade in fatkranarna och bestämde oss för varsin öl och slog oss ned på uteserveringen.
 
Första valet föll på Southern Tier Imperial Chocolate Stout. Riktigt god med riktigt mycket choklad, både i lukt och smak. Riktigt god! 8/10
Efter den smakade jag på en Mikkeller Columbus, även den god. Citrus, tall, gräs. 7/10
Nästa blev en Amager Citra Weiss, tänkte att det kan vara kul att testa den på fat. Den satt som en smäck i solen kan jag säga! 7/10
Den sista ölen vi drack på Ørsted Ølbar blev Beer Here Smoke Stack Porter. Rök, kaffe, choklad, rök igen. God, men inte riktigt lika god som de andra. 6,5/10

Mikkeller Columbus

Southern Tier Chocolate Imperial Stout

Efter detta tog vi oss upp mot stan igen för att äta lite, och då landade vi på Brewpub. Riktigt mysig uteservering på innergården. Väl där åt jag en fantastiskt god fish n chips och en provbricka med fem av deras egna öl. Brewhouse Cole Porter 5/10, Virginia Brown Ale 7/10, Kant Schwartzbier 6/10, Brewster Pale Ale 7/10 och Ray C Dry Hop Lager 8/10. Lagern var riktigt humlig och god!


När vi var klara på Brewpub så gick vi ner till bilen genom Strøget och mös, körde hem och åt påskmiddag hos farmor. Det blev en snabb vända in till Bishops Arms i Lund senare på kvällen, där jag sänkte en Great Divide Hercules Double IPA. Citrus, exotisk frukt, tall. 7,5/10.


Ölen jag fick med mig hem lägger jag upp senare ikväll eller imorgon.  Mycket gott blev det.

Jag älskar København.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd