Bröllopsresa i Barcelona del 1; Ankomst och öl på Ale & Hop

Lagom till när vi började planera bröllopet för lite mindre än ett år sedan, började vi (iallafall jag) också direkt spåna på var man kan åka på bröllopsresa. Tankarna gick till USA, då främst New York, men också till Skottland, Irland, Italien och så vidare.. Men efter många om och men och diskussioner fram och tillbaka hamnade vi till slut i Barcelona. 

Det är egentligen ganska lustigt att det blev Barcelona för varken jag eller min bättre hälft har varit så speciellt inspirerade att åka till Spanien tidigare.. Men nu i efterhand kunde vi knappt gjort ett bättre val, och vi vill definitivt åka tillbaka inom en snar framtid. Vi tar det från början!

Vi lämnade Kastrup 07.00 på söndagsmorgonen och landade i Barcelona ungefär 10.00. Det är en ganska liten flygplats som ligger en halvtimme utanför stan, och flygbussar går mellan flyplatsen och stan var tionde minut tror jag. Vi var inne i stan vid 11-tiden och letade oss ner till vårt hotell som låg mitt i dom gotiska kvarteren, Gotica hette det. Incheckning snabbt och lätt, upp med väskorna på rummet och sen ut och leta upp någonstans vi kunde käka lunch.


För en gångs skull hade vi inte kollat upp så värst mycket mer än en handfull ställen innan vi stack dit, så lunchen intogs på ett av torgen mitt i stan bland en jävla massa turister. Aningen överprisat, föga oväntat, men det fyllde sin funktion. Vi strosade vidare genom stan, längst med La Rambla ner till vattnet. La Rambla måste för övrigt vara ett av dom mest överskattade ställen jag någonsin varit på. Vad är hypen? Det är ju som en sämre version av Sjöbo marknad typ. Nä, det undvek vi hädanefter. 

Ganska trötta efter att ha fått sova ungefär tre timmar föregående natten så var det inga större åtaganden den här eftermiddagen. Vi fördrev någon timme på Akvariumet och gick sen ner i stan igen för att leta upp det första av dom ölställena vi tänkt besöka, Ale & Hop.



En ganska liten vegansk pub med tio fat som byts ut ganska ofta (två under den kvällen, flera stycken till under ett par dagar), några lokala och några importerade och ett trettiotal flaskor. Väldigt avslappnad stämning, skön miljö och grymt trevliga människor bakom baren. Här provade jag mig igenom ett gäng katalanska öl från bland annat La Pirata, Ales Agullons och Fort, men även lite annat från exempelvis Buxton, Toccalmatto och Brewdog. 

Brewdog ja, dom var onekligen överrepresenterade i Barcelona. Inte nödvändigtvis på Ale & Hop som hade massor av annan kul öl, men på många andra ställen kryllade det av öl från Brewdog, och även Rogue av någon lustig anledning.. Jag vet inte varför, men om någon vet  så får ni gärna berätta för mig för jag är väldigt nyfiken.


Nåväl, tillbaka till Ale & Hop. Det började kurra lite i magarna så vi bestämde oss för att beställa lite käk. Menyn är ganska liten och det är mestadels tilltugg, men en handfull burgare fanns och jag bestämde mig för en rödbetsburgare. 

Det var kanske den bästa veganska burgare jag käkat kan jag konstatera så här i efterhand. Kanske var det hela situationen som gjorde den extra bra, eller så var den helt enkelt så god. Jag vet inte, jag njöt i fulla drag iallafall. 


Vi satt kvar här resten av kvällen och begav oss ganska tidigt tillbaka till hotellet för att slockna efter en lååång dag. Ale & Hop kom till att bli en av våra två favoritpubar i Barcelona, plus att det ligger dessutom ganska centralt, bara ett par kvarter från dom gotiska kvarteren och Triumfbågen. Fräscht ställe, bra och roligt ölutbud, grym mat och trevlig personal. Vad mer kan man begära?   

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd