Bröllopsresa i Barcelona del 4; Rosses i Torrades och La Resisténcia

Tisdag morgon vaknar vi som vanligt vid 9-tiden och chillar en stund innan vi beger oss ut på stan för att leta upp någonstans att käka frukost. Den här dagen tänkte vi gå åt andra hållet, mer inåt stan så att säga. Efter en stund hittade vi något som liknade en liten hotellbar med rätt billig frukost, och jävlar vad mätt jag blev den här morgonen.


Bredvid oss satt en man i kostym och drack vin till sina ägg och korv, samt avslutade sin frukost med en kaffe och konjak. Hur ofta ser man det i Sverige? På ett civilserat ställe alltså, inte bänkarna utanför Systembolaget. 

Aja, mätta och belåtna gick vi en bit in i stan med målet på ett stort köpcentra i Les Corts-området. På vägen dit gick vi förbi den högst rejtade ölbutiken i stan, Rosses i Torrades, fast jag var inte lika imponerad som resten av folket som varit där innan mig.




Helt klart en trevlig affär med ganska stor bredd på ölen, dock mer urplockad än vad den med det långa namnet var. Kanske (antagligen) beror detta på att den ligger lite mer tillgängligt och har högre betyg på Ratebeer vilket gör att folk därför går dit först, vad vet jag.. När jag var där var det iallafall ungefär som i den andra ölbutiken fast utan specialarna. En hel del lokal öl fanns förstås och jag köpte på mig ett gäng, men utöver det så var det inget jättespeciellt. Väldigt trevlig kille bakom kassan dock, väl värt ett besök om ni är närheten.

Vi traskade vidare upp mot köpcentrat där jag satte mig och drack en kopp kaffe så fick frugan shoppa loss lite grann. En stund senare började det kurra i magen och vi beslutade oss för att käka på Hamburguesa Nostra, ett rätt schysst ställe med ett kul koncept.





Som menyn visar här ovan så fanns det en mängd olika hamburgare som serveras med minimalt med tillbehör. Man hittar vad man vill ha och använder sedan dom dressings som också finns på bild ovan, välj fritt vilka kombinationer man är sugen på. Det fanns även mini-hamburguesas, men vi tog båda varsin normalstor. Det var inget revolutionerande men rätt gott, och det fanns även så att man kunde köpa med sig råa hamburgare därifrån och grilla hemma.

När vi var mätta och belåtna begav vi oss ner mot Joan Miró-parken för att dricka upp ölen jag köpte tidigare under dagen. Ungefär här började det regna lite grann, vi hade följt väderleksrapporter sedan någon vecka tidigare som sa att det skulle regna ganska rejält under flera dagar av vår vistelse.. Men vi hade väl turen med oss antar jag, för det regnade ungefär i 20 minuter  och sen försvann det och kom inte tillbaka under tiden vi var där.

Klockan tickade väldigt långsamt för tillfället och när ölen var uppdruckna var det en stund kvar tills nästa pub på listan skulle öppna.. Vi drev runt lite i kvarteren runt Joan Miró-parken som var ganska tråkiga faktiskt, inte alls samma charm som dom delar av Barcelona vi besökt tidigare. Vi slog oss ner och tog en kopp kaffe och vips, så var det dags att traska bort till La Resisténcia!





10 fat och runt 50 flaskor fanns, dock tittade jag inte alls på flaskmenyn så vad det var för något kan jag inte uttala mig om. Långsmal pub med dämpad, gul belysning, träbänkar, ölrelaterade bilder lite överallt och 60-tals covers på spanska i högtalarna. Behöver jag säga att jag gillade  det här stället?

Mannen bakom baren var rätt dålig på engelska, men han var ändå jävligt trevlig. Med ett stort leende på läpparna serverade han oss öl efter öl och gjorde sitt bästa för att småsnacka lite när jag var framme och beställde. Även här var det en del katalansk öl, men också Brewdog naturligtvis, och ett gäng tyskar. Lite enklare ölutbud än på exempelvis Ale & Hop, men fullt tillräckligt. Mat kunde man också få, dock var vi inte hungriga då utan vi beslöt oss för att efter en handfull öl tacka för oss.

Allt som allt är detta en pub jag råder er att besöka, även om den ligger lite avsides. Den har inte det bästa ölutbudet, häftigaste lokalen eller bästa placeringen, men det var som en riktigt schysst kvarterspub där man kände sig direkt hemma utan att ens ha varit där tidigare. Väldigt nöjda begav vi oss in mot stan igen och bort till nästa ställe.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd