Bröllopsresa i Barcelona del 3; Några lokala öl och La Cerveteca

Som jag nämnde i gårdagens inlägg så begav vi oss efter ölbutiken La Cervecita Nuestra De Cada Dia ner till stranden igen med några lokala öl i ryggsäcken. Det fanns en del att välja på och jag kände inte till någon av dom så värst mycket (vilket höjer upplevelsen lite extra med lite gamble), men jag kände mig sugen på IPA eller pale ale, så jag tog helt enkelt tre på måfå.


Två pale ales från Cerveza Fort och en IPA från Nomada (som för oss svenskar nog är mest kända för att Omnipollo gjorde sin En El Basque där) blev det. Samtliga bra öl, några av dom bättre lokala öl jag drack under hela veckan faktiskt. Färskt och fint, framförallt Nomada Humala IPA var riktigt schysst. Fort Motueka var kul då Mouteka är en humlesort som jag har väldigt dålig koll på, men den var full av härliga tropiska frukter och satt jävligt bra där på stranden i kvällssolen. Den mest anonyma av dom tre var Fort Barcelona Pale Ale som ändå var helt okej, fast utan att lämna några bestående intryck.

Här efter går vi längst med strandpromenaden ner mot stan, förbi det fantastiska området La Barceloneta. Det var två områden i Barcelona som som gjorde starkt intryck på oss, dels dom klassiska gotiska kvarteren med urgamla byggnader, smala gränder och gotiska skulpturer titt som tätt, och dels så var det La Barceloneta. Det sistnämnda är ett bostadsområde som ligger på en spets i Barcelonas hamnområde. 

Många, smala gator i ett rutnät med massvis av små butiker och restauranger överallt. Vi gick hit flera dagar och blev smått förälskade i dessa kvarteren.  Av någon väldigt konstig anledning så har jag faktiskt inga bilder därifrån, men jag tror inte att dom hade gjort La Barceloneta rättvisa ändå. Ni får helt enkelt inte missa det när ni besöker Barcelona. Vidare gick vi upp till ett ölställe som ligger ett stenkast från hamnen, La Cerveteca. 





Ett ganska litet ställe och en hel del folk, 13 fat varav några handpumpade och ett hundratal flaskor. Här var det stor fokus på Nögne Ö och Rogue, både i fatväg och i kylarna. Det var tillochmed så att det fanns tre kylar varpå Nögne Ö hade en, Rogue hade en och den sista var blandad.. Och så var det lite öl på hyllor och så runt om i lokalen, men jag är väldigt undrande över deras fascination av Rogue och Nögne Ö. Detta var dessutom inte det ställe som hade mest Rogue, men mer om det senare.. 

Allt som allt ett schysst ställe, jag tog mig en handpumpad lokal öl som jag inte minns namnet på nu, och så slog vi oss ned med en skål oliver och picklade grönsaker. Oliver serveras för övrigt överallt i Barcelona, till allt. Så fort du sätter dig ner på ett ställe så kommer dom med en skål oliver.. Så jag hoppas du gillar det om du ska dit, annars får du se till att börja göra det.


Det stod ett gäng amerikaner i mitten av lokalen som jag snackade lite med, dom pluggade någon sorts ölutbildning i München och passade på att åka runt lite i Europa under tiden. Rätt trevliga killar, och väldigt amerikanska om man kan säga så.. Mycket snack om öl, inte helt oväntat, men dom hade förvånansvärt dålig koll på det mesta som låg utanför USA, även i ölväg. Fast det har jag uppfattningen av att större delen av amerikanare har, även dom som är globetrotters.. Det är bara dom riktiga nördarna som har koll på öl från resten av världen.

Nåväl, några öl här och sen var det dags att bege sig tillbaka till hotellet för lite välbehövlig sömn.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd