Bröllopsresa i Barcelona del 2; Cava på stranden och ölshopping på La Cervecita Nuestra De Cada Dia

En av många trånga gator i Barcelona
Jag minns inte hur det är på helgerna, men det är väl värt att notera att på vardagar är dom flesta intressanta ställena stängda mellan 14.00 och 17.30, nästan det enda vi hittade som var öppet under dom tiderna var större restauranger och butiker som låg vid dom mer folkrika gatorna, alternativt svindyra uteserveringar nere vid stranden.

Detta gäller så klart även dom ölbutiker och pubar vi besökte, dom flesta öppnade helt enkelt 17.30.. Så antingen får man fördriva tiden genom att kolla in alla häftiga gamla byggnader, driva runt på någon turistfälla, hänga på hotellet tittandes på spansk dubbad tv eller på stranden med en flaska cava och annat gott från någon av Barcelonas saluhallar. Och det var precis det sistnämnda vi gjorde den här eftermiddagen.





Det finns flera saluhallar i Barcelona, vissa större än andra. Den allra största ska tydligen ligga vid änden av La Rambla, men det var inte den vi besökte. Istället hittade vi en som vi tyckte var ganska stor ändå, och låg bland dom gotiska kvarteren inte alltför långt ifrån stranden.. Cansaladeria i Xarcuteria Josep Vilà (långt namn jag vet) heter den och ligger bland dom gotiska kvarteren, på ett helt okej gångavstånd till havet. 

Hård fårost, fuet, minisalami, oliver, inlagd paprika, körsbär och och en billig flaska cava inhandlades, sen satte vi kurs mot stranden.



Väl nere på stranden hittade vi ett ställe att lägga oss på, ut med ett par stora badlakan och sen placerade vi oss där ett par timmar. Det var gissningsvis runt 22-24 grader varmt, men eftersom det var en svag bris från havet så kändes det inte som mer än 18 kanske. Väldigt behagligt, men också väldigt lömskt.. Needless to say så brände jag mig ganska rejält. Men men, det är sånt som händer när man är en kritvit skåning som spenderar större delen av sin tid inomhus.

Det fanns inte så mycket att göra åt det mer än att smörja in med aloe vera och låta va. Vi begav oss efter det upp till ölbutiken La Cervecita Nuestra De Cada Dia (ytterligare ett långt namn, men värt att minnas/notera) i El Puebleno-området. Ganska schysst område över lag, avslappnat och inte alls mycket turister. Skönt.





Lagom till när dom öppnade efter sin siesta trampade vi in i lokalen som hade jättehögt till tak och, enligt mig, bäst ölutbud av dom ölbutikerna vi besökte i Barcelona. Här fanns allt från belgisk geuze till förhållandevis svåråtkomliga jänkare som olika Pipeworks, Brooklyn Black Ops och ett par mjöd från Kuhnhenn (gissa vad jag köpte) till mängder av lokala öl. 

Åtta fat fanns också, inga lokala grejer påkopplade när vi var där, men ett par nya öl för min del blev det ändå. Ett riktigt bra ölutbud i övrigt hade den här butiken vilket gör att jag definitivt kommer återvända när jag är i Barcelona nästa gång. Damen bakom kassan var inte särskilt snackig, men det var lugnt och skönt där och det var precis vad jag kände att vi behövde just då. Jag plockade på mig några lokala öl från en av kylarna, betalade för oss och sen gick vi ner till stranden igen och drack upp våra nyköpta öl. 

Klockan var fortfarande inte särskilt sent så vi hann med ett ställe till innan det var dags att gå till hotellet, men det tar vi i nästa inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd