Mjödmåndag: Mjödhamnen Sommar

Jag tror inte att Mjödhamnen behöver någon närmare presentation vid det här laget, men här kommer en mindre presentation av deras senaste mjöd! Ni som följer Mjödhamnen på facebook har nog inte missat att dom för ungefär en månad sen släppte sin sommarblend, ett rosémjöd framtaget i samarbete med Carl Jan Granqvist som dom kallar rätt och slätt Sommar. 

Ett rosémjöd tänker ni, vad tusan är det för något? Ja, det frågade jag mig också, och när jag läste beskrivningen kunde jag inte hålla fingrarna i styr utan beställde en flaska som jag öppnade på midsommarafton.. Och jag funderar redan på att beställa fler.

"Vitt skilda smaker har här fått komma samman och skapat en torr, karaktärsfull, balanserad och kryddig roséblend av åtta olika mjöd. Syrlighet från rosenkvitten, doft av havtorn, färg från blåbär med underliggande honungstoner som har ursprung i sex olika landskap ger en dryck som passar sommarens subtila äventyr. 

Prova den kyld till egenfångad laxöring, varför inte till en skaldjursgryta eller till smörslungade primörer. Detta är en gudadryck till kurtisen i syrenbersån tycker jag," Carl Jan Granqvist. Det här mjödet är en blend av åtta olika mjöd, som valts ut av Carl Jan, från ett antal olika alternativ."


Mjödet är persikofärgat rosa, påminner lite om fruktköttet på en mogen vattenmelon.

Doften sprudlar av sommar och sol! Serverad lite lätt kyld bjuder detta mjöd på aromer som smultron, hallon, jordgubbar, solorosor, örter och övermogna päron samt lite brända toner och honung. Ljuvligt!

I smaken finner vi också en hel del sommarsmaker, dock lite robustare och dom följer inte riktigt doften så mycket som man hade kunnat tro. Övermogna smultron och jordgubbar, oblandad hallonsaft, gurkvatten, cognac och lite kalk. Förhållandevis tunn för att ligga på över 12% ABV, vilket gör den farligt lättdrucken. Hur gott som helst. Nä, nu har jag bestämt mig. Jag ska ha fler. 

Liksom alla Mjödhamnens alster finns Sommar i beställningssortimentet på Systembolaget.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd