Mjödmåndag: Mazurskie Grunwaldzki

Mjödmåndag igen! Denna gången tar vi oss från det stora landet i väst till ett av dom stora länderna i öst(..ra Europa) - Polen! Även om fokus har legat lite på amerikanska mjöd här (vilket inte är så konstigt med tanke på att det är det jag är mest nyfiken på över lag) så är jag inte sen att erkänna att ett av dom absolut bästa mjöd jag provat har varit ett polskt. Apis Poltorak Jadwiga heter det och är ett dessertmjöd, precis som det mjödet jag recenserar idag.

Att polackerna är duktiga på att göra mjöd är ingen nyhet direkt. Faktum är att dom gör några av världens bästa söta mjöd, även kallade dessertmjöd, och detta är dom kända jorden över i ölkretsar för. Själv gillar jag flera sorters mjöd, allt från syrliga och torra till söta och klibbiga, och jag känner mig för närvarande mer bevandrad i den torra delen av mjödvärlden. Därför mailade jag helt enkelt Mjödhamnen för en tid sen och frågade vad dom rekommenderade för söta mjöd ur deras portfölj.

Jag fick svaret att av deras egna mjöd bör jag prova 'Blomma och Blad' och/eller 'Bark och Blad', och bland deras importmjöd fanns det ett sprillans nytt sött mjöd vid namn Mazurskie Miody Dwojniak Grunwaldzki. Som skrivet i namnet är detta ett dwojniak mjöd, med andra ord består det av 50% honung. Sagt, gjort och beställt, och nu sitter jag här med ett glas av just den polska brygden. Hur är den då?

  
Vätskan är klar och kopparfärgad, påminner om cognac till utseendet. I vanligt ordning finns inget skum överhuvudtaget.

Doften exploderar i sötma, framförallt russin, dadlar och madeira. Andra intryck är bland annat övermogna röda vindruvor och körsbär, plommon, ekfat och vanilj. Om man tar ett riktigt djupt andetag påminner det lite om när man sniffar på ett glas bourbon, fast inte alls lika intensivt förstås.

Munkänslan är oljig och väldigt len. Övermogna körsbär och hallon är det första jag tänker på ihop med russin och dadlar. Väldigt fruktigt, men väldigt, väldigt sött. Dom 15% det här mjödet ligger på visar sig framförallt efter man svalt undan den senaste sippen, men det är inget som stör då dom är väldigt snyggt balanserade in i hela upplevelsen. Riktigt jävla gott.

Åter igen visar dom polska mjöderierna var dom söta mjödskåpen ska stå. För den som är nyfiken så finns det här mjödet i beställningssortimentet på Systembolaget.

Kommentarer

Zeilon sa…
Ska jag korka upp en Jadwiga menar du? ;)

Annars kan jag rekommendera Apis Korzenny eller det som bara heter Apis Mjöd på SB. Båda är riktigt trevliga och prisvärda, men dessvärre har de kollikrav.
Kristopher sa…
Det är väl aldrig fel att korka upp en Jadwiga? :)

Apis är ett sjukt stabilt mjöderi, provar så mycket jag kommer över!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd