Öl i Göteborg dag 1 - Ölrepubliken och 3 Små Rum

Tidigare i veckan så kände jag och tjejen att det var helt för längesen vi var iväg på lite semester (två veckor är LÅNG tid när man kommer tillbaka efter några veckors ledighet!) så vi bestämde oss för att göra något enkelt. Valet föll på att åka till Göteborg! En stad jag sällan varit i om jag inte haft något ärende i staden, festivaler eller what not. Men nu var det alltså dags att åka dit enbart för att ha det gött och ta ett par öl.

Så vi tog tåget vid 11-tiden uppåt och landade i Götet strax efter 14 och checkade in på hotellet. Väl där treatade jag mig själv med en öl i form utav 3 Fonteinen Zwet.be. Jag trodde att den skulle vara god, men ack så fel jag hade. Jag tycker inte om att såga öl egentligen men denna var verkligen inget för mig. Det finns säkert folk där ute som gillar den, men i min smak så var den helt för tunn, metallisk och hade en konstig bismak som jag inte kan sätta fingret på riktigt. (3)


Efter detta strosade vi ner till Nordstan och jag tittade inom Systembolaget och fick med mig två Ocean-öl, IPA och Göteborgsporter. Efter fika i form utav en jävligt god laxmacka och espresso på ett kafé jag inte minns vad det heter så gick vi upp till Ölrepubliken.



Här fick jag äntligen dricka den omtalade Stenstrands Sommar från Nynäshamn och den var inte helt oväntat riktigt god! Härliga blommiga sommarsmaker som bara sprudlar runt i gommen. (8)

Tjejen har blivit förtjust i fruktöl och tog en Lindemans Cassis som också var kanon! (7) Eftersom jag dricker dubbelt så fort som henne även om jag tar det lugnt så brukar jag också hinna med en öl till innan hon är klar med sin. Så blev det även denna gång och jag gav Oceanbryggeriet en chans med sin Ebbot Ale. Lite besviken måste jag säga, inte så trevlig som jag hoppats på. Helt okej, men sen har jag inte så mycket mer att säga om den. (5)

Regnet som hade pågått hela dagen sprack upp och solen tittade fram ordentligt! Riktigt kul då jag trodde att vi skulle få dras med skitväder hela dagen. Då kunde vi iallafall inte längre sitta inomhus så vi gick ner mot stan istället. Efter en runda på avenyn (when in Göteborg) och massor av mysig sol slog vi oss ned på 3 Små Rum's uteservering. 





Riktigt trevligt litet ställe med massor av intressant öl. Fatöl blev det. Först ut blev ytterligare en öl från Nynäshamn. Sotholmen Extra Stout blev det. Tjock som olja och en jävla massa rostat kaffe, lakrits och mörk kakao. Riktigt tung och fin. (8)


 Här lyxade damen till det med en Liefmans Cuvée Brut Kriek (7) och sen satt vi där på uteserveringen en rätt så bra stund och bara njöt. Även här blev jag klar tidigare och hann med en smakstark och humlig Reperationsbajer (7) från To Øl innan vi gick därifrån. 

Härefter blev det en sunkig burgare och sen upp och tvärsomna på hotellrummet. Det är utmattande att dricka öl. 

Mer kommer imorgon. Stay tuned!

Kommentarer

Weine sa…
Men hallå där. Där i hörnet av baren sitter ju jag (i vit tröja) och Rojo från Beerwell-imperiet (beerwell, fatkoll och agenten).
Kristopher sa…
Haha, det var som fan! Tråkigt att jag inte visste hur ni såg ut tidigare så man hade kunnat hälsa!
rickgordon sa…
Och i mitten sitter min bryggarkompanjon Tomas.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd