De Molen Bommen & Granaten

De Molen släpper mycket intressant öl måste jag säga. De flesta jag har druckit har varit goda och dom tvekar inte för att ta ut svängarna vare sig det gäller smak eller alkoholhalt. Denna flaskan köpte jag på Bierkoning i Amsterdam och är ett barley wine på 15,2%. Lite kraftigt för en mitt-på-dagen öl kanske, men varför inte? Är man ledig så är man! Dagens öl är De Molen Bommen & Granaten!


Som vanligt är etiketten full av rolig information, t.ex. att ölet bryggdes den 19 januari 2011 och tappades den 11 mars 2011, EBC 24,3, EBU 53,9, rekommenderad serveringstemperatur 16 grader celcius och detta är flaska #156 av 792 st.



Ölet är bronsfärgat helt utan skum. Jag för tankarna till cognac eller whiskey.

Stark doft som sticker i näsan och innehåller russin, apelsinskal, kola, sirap och rätt mycket alkohol.

Ölet är lite oljigt och starkt. Man märker av procenthalten, men inte på ett negativt sätt! Gott som tusan är det. Vinös smak med russin, smörkola, katrinplommon, portvin, torkade frukter, äpple och päron. Besk eftersmak. Känns lite som efter man druckit rödvin.

Om nom nom nom nom.. Önskar nu att jag köpt fler och lagt på lagring. Ett par år i skafferiet gör nog det ännu godare.

Betyg; 8/10

Jag tänkte att jag ska börja slänga in var jag hittat ölen också, kan ju vara intressant för er som kanske vill ha en. Denna ölen köpte jag på Bierkoning i Amstedam.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd