Berlin - Resan tar vid

Nu börjar återberättelsen om min och Carolines lilla eurotrip som försiggick under förra veckan. Städerna vi besökte var Berlin, Bamberg, Luxemburg, Metz, Reims, Bryssel och Amsterdam. Vi stannade till i andra städer också, fast bara snabba besök på vägen, t.ex. Dresden, Neubrandenburg, Chalons en Champagne, Rotterdam och Hamburg.

I detta första inlägg så börjar vi med staden vi kom till först - Berlin! Riktigt trevlig stad, vi har varit där innan och kommer att åka dit igen. Först när vi kom dit första gången så var vi inte imponerade, men den växer liksom på en rätt så fort. Sen att vi bor i Kreutzberg gör bara upplevelsen ännu bättre! Oerhört levande stadsdel. Tänk er att Christiania och Möllan får ett barn med ADHD. Ungefär så.

Vi körde hemifrån vid 06.00 på lördagsmorgonen mot vackra Söderslätt där vi tog båten mellan Trelleborg och Sassnitz. Fyra rätt så dryga timmar. Det finns verkligen INGENTING att göra på den båten, om du inte råkar ha några tusen på dig i mynt så du kan hänga i spelhallen, men så var inte fallet för oss. Vi käkade frukost och tog oss upp till soldäck istället där vi låg större delen av båtfärden. Jag somnade ungefär en timme i solen vilket resulterade i en riktigt snygg solbränna där jag blev helt röd på vänster sida av benen och fortfarande kritvit på högra sidan.

Snyggt! Efter dessa dryga timmarna satte vi kurs mot Berlin. Vi stannade till i Neubrandenburg som var supermysigt, men vi kände oss stressade så det blev bara en burgare sen ut på vägen igen. När vi väl kom ner till vandrarhemmet i Berlin så parkerade vi bilen (gratis!), checkade in och gick en runda. Första stoppet blev en liten uteservering med Rollsberg Pilsner, riktigt god och läskande i solskenet.

Vi gick vidare sen och trillade in på en liten ölbutik med ganska begränsat sortiment, men ändå lite udda saker. Jag provade en Erdbeer Porter som inte alls var god och Caroline tog en Becks Orange som var rakt av äcklig. Aja, efter det blev det lite mat och sen sova gott på vandrarhemmet.

Dagen efter hyrde vi cyklar. Rekommenderas väldigt starkt om någon av er har planer att åka till Berlin, ett smidigare sätt att ta sig runt finns nog inte. Att gå tar lång tid då stan är stor som tusan och det är alltid knepigt med bussar. Bil går ju inte av uppenbara (öl)skäl.

Det blev frukost på Unter den Linden, en tur runt i stan, en sväng till akvariet, lite allt möjligt turistigt, när vi till slut kände oss torra i strupen och ömma i baken av cyklarna. Då styrde vi kosan mot bryggpuben Hops & Barley.

När jag tog ett foto på baren kom bryggmästarn fram till mig och började snacka, han undrade var vi kom ifrån och så, så när vi berättade att vi är från Sverige så visar det sig att han känner folk i Malmötraktens punk- och hardcorekretsar som vi också känner till. Det blev naturligtvis därför musiksnack innan han efter en stund bjöd bak till bryggeriet och visade runt lite. Mycket trevligt!

Sen blev det så klart några öl också, finfina allihop. Provade en av var. Dunkel, Pils, Weiss och Red Ale. Fick även en sipp på cidern som var kanongod också. Hur trevligt som helst! Rekommenderas varmt.

Efter detta blev det hem och stupa i säng för att dagen efter ta oss till Tropical Islands. Europas största äventyrsbad, stort som ca tre Globen med ett eget klimat inuti. Inte särskilt intressant ur ölperspektiv då det enda som serverades där inne var Warsteiner, men om ni är ute efter att åka till tropikerna utan att behöva åka så långt så kan ni ju alltid droppa in! Sov inte i tält där dock, 26 grader och 80% luftfuktighet dygnet runt var ingen hit..