#118 - Oud Beersel Framboise

Jag har gillat spontanjästa fruktöl ända sen första gången jag smakade en. Tyvärr så får man inte tag på så många då det är rätt sällan Systembolaget tar in dom. Jag tycker gott att dom kan ta in lite mer krieks och framboiser nu när det är sommar, för en mer läskande öl får man väl leta efter? 

I ölen jag dricker ikväll har man tillsatt 250 gram hallon / liter öl om jag inte missminner mig, så det bör ju lukta och smaka en hel del hallon!

Kvällens balkongöl är Oud Beersel Framboise, 5%.




Vinröd transparent öl med rätt så mycket rosa skum som lägger sig fort. Oj vad det fräser, nice!

Luktar massor av hallon och jag tänker på allt som har med hallon att göra. Saft, kräm, sylt, allt möjligt. Andra bär hälsar också på så som svarta vinbär, jordgubbar och något litet enbär. Det luktar lite artificiellt, men det luktar gott ändå!

Smakar massor av hallon! Inte jättesurt och inte sött, tycker att den är riktigt fint balanserad så att den är läskande utan att vara helt för sur. Även här tittar vinbären förbi, men hallonen tar helt klart (naturligtvis) mest plats. Riktigt gott i kvällssolen på balkongen!

Betyg; 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd