#117 - Amager Bryghus Galanthus Nivalis

Söndag.. Men röd dag imorgon. Det innebär ledighet för många, men inte för mig, tyvärr. Men 100% OB-ersättning klingar väl iochförsig rätt så fint iallafall.

Igår var det fest! Hos en god vän till mig vars föräldrar bor utanför Skurup vid en liten sjö kallad Bockasjön. Himmelriket på jorden kallar jag det. Långt, långt ut på landet, längst ner på en grusväg ligger ett litet hus med stor trädgård, utestuga och sjö med brygga och bastu. 





Så det blev grill och en massa god öl, mest Nils Oscar, Oppigårds och Sierra Nevada för mig, men jag fick ju ta med mig iallafall en extra fin öl.. Valet föll på en engelsktypig portvinslagrad barley wine på 11,2% från danska Amager Bryghus; Galanthus Nilvalis. 




Mörkt rödbrunt mahognyfärgat öl med gräddfärgat vitt skum som försvinner direkt.

Luktar ekfat, fikon, russin, vanilj och karamell. 

Gräddigt öl med ganska komplex och vinös smak med fikon, russin, ekfat, nötter, tobak, vanilj och alkohol. Mycket gott, speciellt vid ett sånt här tillfälle!

Betyg; 8/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd